Jag är på jakt efter en hyfsat kompakt digitalkamera och fastnade lite för KonicaMinolta X50. Var nere på stan och kikade lite på den, och då drogs mitt öga på Casio Exilim EX-Z40 istället..
Båda går att få för ungefär samma pris (3500 kr), båda har 2" display, det är samma optiska zoom (3x). Skillnaden är väl X50:s 5 megapixlar mot Casions 4 megapixlar. Casion är något mindre och lättare, och ser bättre ut (det är förstås en väldigt subjektiv bedömning).
Innan jag slår till tänkte jag bara höra vilken av dessa ni rekommenderar (eller kanske någon annan?)
Hur är det med dockningsstationen till Casion? För- och nackdelar?
Jag har svårt att se några fördelar med en dockningsstation. Känns mest som ytterliggare en pryl som tar upp en massa plats.
Annars verkar kamerorna ganska likvärdiga. Möjligen att man skulle välja Minolta helt enkelt för att de har ett bra rykte. Å andra sidan har Casio ett objektiv från Pentax, vilka även de har ett gott rykte. Men det objektivet såg å andra sidan inte ut att vara särskilt bra. Suddigt i kanterna av bilderna. De testbilder som Cyberphoto har från Minoltan, ser faktiskt ut att ha lite jämnare kvalitet över hela bilden. Det är nog minoltan du ska satsa på.
Har precis gått från Fuji till Minolta (Dimage G400) och det har gett Digital foto ett nytt ansikte. Jag tror att det är ungefär samma mjukvara, om en lite förbättrad, i alla versioner så jag skulle satsa på Minolta (Konica) är väl det samma?.!
Cyberphoto har även denna: Olympus Camedia C-760 Ultra Zoom
med 10 x Zoom. Jag har nyligen skaffat mej en sådan, så jag vet att den är TOPPEN. Helt fantastisk kamera
Bäst i test i "PC-Tidningen" nr 13. Läs den först innan du köper
Jag beställde precis den nya Z55'an här i Japan. Kommer nu i veckan, men om du vill se mera bilder så rekommenderar jag att du kollar in https://www.pbase.com och klickar på deras camera databas och väljer kameran. fast i just detta fall så är inte Z40 bilderna så imponerande :) men man ser ju någorlunda vad den klarar av.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25