Mycket disk blir det.. när man spelar schack
Dagens bild Augusti 2004
111 svar · 7 947 visningar · startad av Klura · sida 3 av 6
Frågan, av Klura
Hm! Det är visst den 1 augusti idag. Då ska väl min bild vara här och ingen annanstans. Liseberg när vi anlände dit i fredagsnatt.
Läs frågan i sin helhet →...och lite på sniskan då det lider mot schack/matt?
Tur jag inte spelar själv, skulle nog bli lite lurig då
Eftermiddagsbild från en båttur.
alandia: hur lyckas du få bilderna så... pixlade?
trixade i PSP se nedan
alandia skrev:
menar du att jag fått bilden ner till 600x450:
resize i etapper från 2048x1560
Tror mer på att han undrar över hur du jämt lyckas få dina bilder sönderkomprimerade (eller vad man ska säga). Kvaliteten är ju urusel på en hel del av dina bilder. (missförstå mig rätt, motivet är läckert, men själva bilden är kass.)
Eftersom man nu är nybliven digitalkameraägare så måste man ju bidraga till en första bild tagen med kameran.
Inte helt nya bilder...
...på vår katt (tagna med webkamera):
Miljoner tomater.. :birp
En kungsörnsfamilj övade svävning strax ovanför oss.
Bilden tagen på Kinnekulle.
kassa bilder
Peeer/ dryden:
Ja nu vet jag orsaken till att bilderna är urusla:
Dom är komprimerade i Paint Shop pro
i JPEG Optimizer från 9.437 336 bytes till katastrofala 427.672 bytes.
Originalet är ju helt fantastiskt. Skall i fortsättningen ladda upp okomprimerade foton.
alandia
Re: kassa bilder
alandia skrev:
Dom är komprimerade i Paint Shop pro
i JPEG Optimizer från 9.437 336 bytes till katastrofala 427.672 bytes.
Nu har du nog snurrat ihop siffrorna en del. Om den bild som du laddade upp (syftar på dimma.jpeg) hade varit okomprimerad, hade den varit endast 792 KB stor. Räkna ut 600x450x3, så ser du själv. Den bild du verkligen laddade upp, är 75 KB stor. Detta är tack vare JPEG-komprimering. Då är frågan var dina siffror kommer från. Jag misstänker att du har gjort en JPEG-komprimering innan du skalade ner bilden. Då hade du en kvalitetsförlust redan där. Sedan bearbetade du den redan försämrade bilden, och komprimerade den igen. Då introducerade du ännu fler kvalitetsförluster. Vad du i själva verket borde ha gjort, var att ha bilden okomprimerad under hela den tiden du bearbetar den. När du har gjort alla bearbetningar, bestämt dig för att du har skalat ner den tillräckligt, etc, då komprimerar du! Inte dessförinnan.
alandia skrev:
Originalet är ju helt fantastiskt. Skall i fortsättningen ladda upp okomprimerade foton.
alandia
Komprimera gärna, men gör det rätt. Alltså först efter bearbetningar. Sedan behöver man inte komprimera hur hårt som helst.
Årsta havsbad i lördags.
Lite virrig e man... Bilden är tagen på Gålö havsbad