webForumDet fria alternativet

Bildformat, JPG jpg

Fotografering

6 svar · 324 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag stör mig på en liten sak... inte så märkvärdigt och har nog ingen betydelse egentligen men iaf...

Jag har en canon Powershot A75 och använder canons tillhörande programvara... När jag lägger över bilderna blir de i format .JPG men jag vill ha .jpg.

Det spelar ingen stor roll men jag tycker det är snyggare med små bokstäver. och om man ska lägga in dem på hemsidan känns det mer "rätt".

Någon som vet var inställningen görs och om den går över huvud taget att göra?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tips #1: Dölj filtilläggen i OS:et så slipper du i alla fall se det du stör dig på. Om du kör Win XP så blir det via Verktyg - Mappalternativ - fliken Visning och kryssa för "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Tips #2: När du ska lägga upp dem på sajten så kan du ju alltid spara om dem i .jpg, för jag gissar att du ändå inte tänkt lägga upp originalbilderna.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Dryden skrev:

Tips #1: Dölj filtilläggen i OS:et så slipper du i alla fall se det du stör dig på. Om du kör Win XP så blir det via Verktyg - Mappalternativ - fliken Visning och kryssa för "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Tänk bara på att om du gör en sådan ändring så döljer du även .exe och liknande filtillägg och därmed kan du av misstag råka dubbelklicka på en fil som heter t ex. WipeMyWholeComputer.jpg.exe eftersom du inte ser att det är en exe-fil utan tror att det är en jpg.
Det är med andra ord inget som jag vill rekommendera. ;)

Ni får det att låta som att jag är helt nybörjare och aldrig suttit vid en dator... Jag vet att man kan dölja filtillägg men som SirPeter säger vill jag kunna se vad det är för filer...

Det är jobbigt att döpa om 200 filer om jag ska lägga upp dem på hemsidan... men som sagt... jag får la låta bli o störa mig på det...

är det vanligt att filändelsen är med stora bokstäver?

Det är nog ganska vanligt att kameror har versaler i sina filnamn tror jag ja.
En tanke är ju att du använder ett ftp-program för att döpa om filerna. En del ftp-program har en inställning för det där så att det enbart blir gemener på filer som skickas upp. Sedan är det ju bara att ta ner dem igen så har du döpt om dem. ;)
Värt att kolla upp iaf om det inte finns något enklare sätt.

red/ FlashFXP har den inställningsmöjligheten bland annat.

SirPeter skrev:

Värt att kolla upp iaf om det inte finns något enklare sätt.

Jag hade hoppats på en inställning i kameran eller programmet för nedladdning från kameran... men jag hittar inget x(

Jag kom på en enklare lösning. ;)

Du kan döpa om samtliga filändelser i en mapp utan att filnamnet före punkten påverkas.
Via en Kommandotolk går du till den mapp du har bilderna i och skriver:
ren *.JPG *.jpg
Klart

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)