Någon som har någon sida eller någon tabell på hur man använder värden på slutartider osv.
Jag har ingen digitalkompis så jag kan inte se bilderna direkt hur de blir.
Har ni tips på personfotografering så skriv gärna ned det med! :OO Hon är söt så jag vill ha bra bilder! :e
Jag tror att jag har en tabell typ det du menar i en gammal fotobok. Kan kolla upp det och skriva av tabellen om du är intresserad :)
Ja tack vore väldigt snällt:)
Brorsan har fuskat när han har lärt sig med digitalkameran. Jag kan ju inte göra om de bilder jag tar :r
Tur att man har kollat upp den här tabellen förut, jag hade den visst redan i datorn som word-dokument (ska kolla upp mitt minne någon gång ;)). Om du skickar din e-postadress i ett PM så kan jag skicka filen till dig så kan du se om det var vad du menade :)
Jag tror att jag har en tabell typ det du menar i en gammal fotobok. Kan kolla upp det och skriva av tabellen om du är intresserad :)
Ja tack vore väldigt snällt:)
Brorsan har fuskat när han har lärt sig med digitalkameran. Jag kan ju inte göra om de bilder jag tar :r
Tur att man har kollat upp den här tabellen förut, jag hade den visst redan i datorn som word-dokument (ska kolla upp mitt minne någon gång ;)). Om du skickar din e-postadress i ett PM så kan jag skicka filen till dig så kan du se om det var vad du menade :)
Det var säkert rätt, jag har inte användt inställningarna på kameran förut. Kanske dags att börja, så jag tackar för hjälpen så ska vi se om de kna bli något häftigt framöver! ;)
Några tips om slutartider: Håller man kameran för hand, bör man ha en slutartid som är på ungefär samma bråkdel av en sekund, som brännvidden i mm (alltså den brännvidd på en 35-mm-kamera som motsvaras av brännvidden på digitalkameran, inte digitalkamerans verkliga brännvidd); tex, fotograferar du med 100 mm brännvidd, bör slutartiden vara 1/125 s. Annars får du skakningsoskärpa. Har man stativ behöver man inte bry sig om den regeln.
Sedan finns f/16-regeln; är det soligt ute, får man rätt exponering om man har samma slutartid som känslighetsinställningen (ISO-inställningen). Dvs, har du ställt in ISO 100, så skulle du ha en slutartid på 1/100 s. I praktiken får det väl bli 1/90 eller 1/125 beroende på vad du kan ställa in på kameran. Givetvis med bländare 16. Då klarar du att exponera utan att mäta ljuset. Regeln gäller naturligtvis inte när det inte är någon sol, men filmförpackningar brukar ha vissa tumregler för inställningarna vid olika situationer, som mulet väder, etc.
Har Du möjlighet till att ställa in slutartider och bländare manuellt så är det bra.
Då har Du också alla möjligheter till att få bra bilder - men Du måste använda en lös exponeringsmätare!
Välj först ISO-värdet Du ska använda.
Mät infallande ljus. Inte reflekterat ljus!
D.v.s. gå fram till motivet och mät det infallande ljuset.
På De flesta exponeringsmätare av klass, finns det en en mjölkvit täckning som ska vara fördragen (isatt) framför mäthuvudet.
Denna ska riktas mot kameran.
Skym inte motivet - mät!
Lås värdet.
Bländaröppningen ska bestämma hur motivet ska presenteras.
Stort bländarvärde (liten öppning), ger alltid stort skärpedjupdjup.
Vid porträtt är det inte behövligt att se bakgrunden och då ska Du välja ett mindre bländarvärde (stor öppning).
Slutartiderna följer bländarvärdet stegvis från grundvärdet Du fick från första mätvärdet.
---------------
PS. Om Du verkligen ska fotografera något som Du tycker är fint. så prova alltid först att titta med ett (1) öga på motivet.
Jag lovar att 60% av alla bilder Du skulle ha tagit inte motsvarar Dina förväntningar!
Du slipper ödsla tid och arbete på en bild som kommer att bli dålig!
En kamera är enögd! DS
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2