webForumDet fria alternativet

Ny digitalkamera - Sony DSC-V1

Fotografering

8 svar · 405 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Tog studenten i onsdags och jag fick en digitalkamera i present,
vet dock inte så mycket om dessa små apparater så vore tacksam om ni kunde upplysa mig.
Är det en bra kamera?
Är 5 megapixlar mycket?
Hört att Hasselblad använder Carl Zeiss objekttiv, stämmer det?

Tack på förhand

edit: eftersom wF gör om mellanslag i urlen till vanliga mellanslag funkar det inte att göra vanliga länkar, av någon konstig anledning :)

edit #2: hopplöst detta, bifogar adressen till kameran i ett .txt dokument istället.

.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

5 Megapixlar räcker mer än väl till A4-utskrifter (Har för mig att det behövs 2 mp eller så för en A4).
Det finns nog Carl Zeiss-objektiv till Hasselbladskameror, och de anses hålla hög kvalitet, men du kan inte ta loss objektivet från din kamera för att använda det på en annan kamera eller för att använda ett annat på din kamera.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Ny digitalkamera - Sony DSC-V1

Melea skrev:

Hört att Hasselblad använder Carl Zeiss objekttiv, stämmer det?

Det stämmer bra. Såvitt jag känner till, är det enbart Carl Zeiss som gör objektiven till Hasselblad. Det objektiv som din kamera har, är dock ett annat än de som används till Hasselbladarna. Men det kan ju naturligtvis vara bra i alla fall. Carl Zeiss är ju kända för hög kvalitet. Men naturligtvis är det ju alltid en prisfråga. Om du kollar priserna för objektiv till Hasselbladaren, finner du att de oftast är dyrare än hela din kamera. Självklart avspeglar det sig i kvaliteten.

Om du vill veta mer om hur bra just din kamera är, rekommenderar jag dig att läsa denna test: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscv1.asp

Melea skrev:

Är 5 megapixlar mycket?

Det är en bra upplösning. Vanliga 10x15-kopior lär du knappast ha några klagomål på. A4 är väl lite på gränsen för vad som går, men kan fortfarande anses som acceptabel kvalitet. Men det beror ju förstås på vilka krav man har.

pettsson skrev:

5 Megapixlar räcker mer än väl till A4-utskrifter (Har för mig att det behövs 2 mp eller så för en A4).
Det finns nog Carl Zeiss-objektiv till Hasselbladskameror, och de anses hålla hög kvalitet, men du kan inte ta loss objektivet från din kamera för att använda det på en annan kamera eller för att använda ett annat på din kamera.

Stämmer så vitt jag vet inte, mitt objekttiv är utbytbart.

UlfT Tack för infon!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Melea skrev:

pettsson skrev:

Har du en Hasselbladare som du syftar på nu? För inte kan man väl byta objektiv på Sony-kameran?

UlfT skrev:

Melea skrev:

pettsson skrev:

Har du en Hasselbladare som du syftar på nu? För inte kan man väl byta objektiv på Sony-kameran?

Nej, du har så rätt. Jag som hade missuppfattat en del i funktions-listan.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Vad tycker du om kameran?
Jag har funderat på att skaffa ny kamera och Sony DSC-V1 verkar intressant.

Medlem sedan dec. 20026 inlägg

ahha... en sony. När kameran kom (för snart 1.5 år sedan) fick den väldigt bra kritik för alla helt otroligt fiffiga manuella inställningsmöjligheterna man kunde göra. Objektivet är nog riktigt fint för en kamera i denna klass (kostade strax under 10.000 när den kom)...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)