webForumDet fria alternativet

Gråa väggar?

Fotografering

4 svar · 382 visningar · startad av Termos

Medlem sedan juni 200223 inlägg
Frågan#1

Någon som vet vilken gråfärg det bör vara på väggarna när man jobbar med bilder och grafiskt arbete?

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Menar du vilken färg bakgrunden ska ha? Eller bara vilken färg man måste ha i rummet där man processar bilderna/grafiken? Om det är fråga två så kan jag rekommendera gult. Rätt trevlig färg tycker jag. :bire ;)

Medlem sedan juni 200223 inlägg

Det handlar om att väggarna i rummet inte ska påverka uppfattningen när man bedömer utskrifter eller jobbar med färgkorrigering och DTP. Färgen har ett nummer vet jag men kommer inte ihåg det. (Belysningen är också viktig, men det löser sig senare).

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Belysningen är nog viktigast och att alltid ha konstant belysning, så att du inte får in dagsljus med skarpt solsken ena stunden och regnigt och mulet väder den andra. Helvitt ljus som täcker hela färgspektrat. En neutral färg (grå, svart eller vit) på väggarna hjälper förstås. En "keps" på bildskärmen är också att rekommendera, för att undvika blänk från lampor och annat.

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Oj... Man måste alltså ta hänsyn till sånt? Hade jag ingen aning om, ursäkta tramset :r

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)