Vad använder du din digitalkamera till?
Arbete? Minnesbank? osv...
Själv använder jag den för att minnas mina uppleverser och ta snygga kort på amatörnivå.
Att bära omkring på en jättekamera och stativ känns lite för mycket.
Hur använder du dina foton då? Ligger dom och skräpar på datorn eller gör du något med dom?
Finns säkert någon där som använder den till något jag inte tänkt på, och kan därav kan jag få en liten tankeställare.
Jag använder kameran mestadels till att "spara" upplevelser. Försöker få korten så snygga som möjligt samtidigt.
Dom bilderna som blir bäst brukar jag visa upp för andra. :)
Jag fotograferar mest för att minnas, men har faktiskt fått ett fotouppdrag av en kattförening en gång :) Om man på "amatörnivå" inte släpar omkring på stor kamera/stativ ligger jag väl på nivån över, kameraväskan väger ungefär 4,5 kg, stativet 2,3 kg ;) Bilderna tas till stor del när jag är tillsammans med kompisar, så de som är bra läggs upp på en hemsida.
Mestadels för att spara upplevelser och minnas fina vyer. Men det har faktiskt hänt att jag har använt kameran som ett anteckningsblock. Ser man en text som man vill anteckna, och samtidigt saknar penna och papper, kan man ju lika gärna fotografera av texten.
Eftersom min kamera är rätt stor så blir det att man planerar fototurerna och då försöker jag givetvis få dem så bra som möjligt. Jag fotar mest privat men har även fotat på uppdrag av mitt jobb.
I helgen har jag lekt med en liten kompaktkamera som gått ner i fickan och det var en ny upplevelse för mig. Riktigt smidigt! Fota allt och alla, när man vill och var man vill utan att direkt bry sig om komponeringen. Man kanske borde skaffa sig en sådan också... :)
Fotografierna används i huvudsak till webbpublicering men på senare tid så har några av dem hamnat i trycksaker och jag har även beställt utskrifter via FujiDirekt och Colormailer några gånger.
Jag fotar precis som många andra olika händelser och evenemang. De bilderna hamnar på internet för att visas för de övriga som var med. Det händer ibland att man får höra: -Va, har du inte kamneran med dig! Så jag antar att jag har med mig den ganska ofta, trots att den är ganska stor.
Jag har inte heller något emot att ge mig iväg på en tur med fotografering som huvudsyfte ofta tillsammans med pettsson.
om man går över mer och mer till digital fotografering så tycker jag att man ska sätta i system att plocka ut några bilder på papper. Det är så trist om alla bilder bara ligger och skräpar på datorn och man aldrig kan visa upp dem för någon. det är inte heller samma känsla att bläddra i ett album som att titta på dem på skärmen.
Jag konstfotograferar väldigt mycket. Jag älskar att fotografera människor, speciellt när de gör olika saker.
En del av det jag plåtar som inte hamnar i trådar här på wF, lägger jag upp på http://infinitesorrow.deviantart.com, (DeviantART är en mycket bra sajt för konst- och fotointresserade).
Digitalkameran är så liten och smidig så den är nästan alltid med, man vet ju aldrig vad som dyker upp. Har även använt den för dokumentering, t.ex. hur kablar är kopplade m.m.
Vid lite mer "seriös" fotografering så är det dia som gäller.
Vad man har bilderna till, ja tittar på dom, skriver ut och ramar in m.m.
Nu har jag ingen bra digitalkamera, men kommer skaffa en sen när jag har fått ihop pengar till det.
Jag kommer använda den till samma syften som LeonL.
Jag inhandlade min kamera främst för att jag är fotointresserad precis som CyberPet (okej, jag gillar film, men foto som filmfoto ;)), men också för att ta bilder till artiklar som jag skriver. Då kameran är ganska stor så gäller det att planera när man ska ta med den (eller rättare sagt ta med den som planerat ;)). Jag ska införskaffa en liten kamera som går ner i fickan också, så att man kan plåta överallt; ute på krogen, med vänner, familj och så vidare.
Dock kan jag kategorieras som arbetsnarkoman, så det blir väl inga upphetsande bilder för tillfället. :birp