webForumDet fria alternativet

weeeeeeeee!

12 svar · 425 visningar · startad av caze

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Nu, efter att ha haft min Fujufilm, finepix 601zoom i ett år ser jag att man själv kan ställa in slutartiden och bländaren! :e

Blir ju helt underbara bilder nu när man själv ställer in efter ljus nu! :bire

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Du som bor i Stockholm har ju grymma alternativ nu när det gäller långa slutartider. Invänta skymning/mörker, ta med dig ett stativ och ge dig ut på jakt efter sköna trafikfotografier. Kanske kan Katarinahissen fungera med Slussens all trafik nedan? Det är det första stället jag skulle testa på i alla fall.

Kör hårt! :)

Yes, i will! :)

Har tidigare haft problem med ostabil hållning av kameran tidigare och det problemet är som bortblåst nu, inte minst i utemiljöer! :D

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

caze skrev:

Har tidigare haft problem med ostabil hållning av kameran tidigare och det problemet är som bortblåst nu, inte minst i utemiljöer! :D

Ska du försöka dig på Drydens förslag, lär du nog fortsätta få problem med "ostabil hållning" om du inte använder stativ. Om du inte redan har ett, köp ett innan du ens försöker. Det finns många bra stativ, framförallt av märkena Manfrotto och Gitzo.

UlfT skrev:

caze skrev:

Ska du försöka dig på Drydens förslag, lär du nog fortsätta få problem med "ostabil hållning" om du inte använder stativ. Om du inte redan har ett, köp ett innan du ens försöker. Det finns många bra stativ, framförallt av märkena Manfrotto och Gitzo.

Okej! Jo, jag märkte hur otrevligt resultatet blev om man inte ställde kameran någonstans, stativ skulle man iof kunna införskaffa kanske.

Jag ska nog själv skaffa mig ett nytt och stabilt stativ i sommar då jag lyckats med bedriften att ha sönder mina två begagnade historier. Jag räknar med att få lägga mellan 5-800:- för att få det jag är ute efter. Framförallt vill jag ha löstagbart huvud som man lätt kan plocka av, fästa kameran på det och sedan sätta tillbaka allt på stativet.

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Apropå stativ; jag tänkte införskaffa ett nytt stativ nu till sommaren/vintern. Är det någon som kan rekommendera något bra och smidigt som håller kameran stabilt? :q

Min gamla Velbon (från min pappas tid) börjar bli lite slapp, och "nyplåsen" har blivit rätt tröga.

LeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Huh? Vad hände? Jag skrev ett inlägg men det blev två?

dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har ett sånt här: http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/724b.php
Det har fungerat bra tillsamans med min Minolta dimage 7i. Får se hur bra det fungerar med min D70 när mitt teleobjektiv dyker upp.

Dryden skrev:

Framförallt vill jag ha löstagbart huvud som man lätt kan plocka av, fästa kameran på det och sedan sätta tillbaka allt på stativet.

Att skruva fast ett stativhuvud med påmonterad kamera, ter sig minst lika jobbigt som att skruva fast kameran. Det är nog snabbfäste du är ute efter. Därmed inte sagt att det skulle vara fel med utbytbara huvuden. Då har man ju flexibiliteten att välja huvud efter användningsområde.

dahlgren skrev:

Jag har ett sånt här: http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/724b.php
Det har fungerat bra tillsamans med min Minolta dimage 7i. Får se hur bra det fungerar med min D70 när mitt teleobjektiv dyker upp.

Om nu teleobjektivet skulle vara för tungt för det stativhuvudet du har där, har teleobjektivet antagligen en egen stativgänga. Då kan du få en jämnare viktfördelning på huvudet genom att använda den gängan istället.

UlfT skrev:

Att skruva fast ett stativhuvud med påmonterad kamera, ter sig minst lika jobbigt som att skruva fast kameran. Det är nog snabbfäste du är ute efter.

Är osäker på exakt benämning men på jobbet har vi ett stativ där man plockar loss huvudet, skruvar på kameran på hvudet och sedan "klickar" tillbaka huvudet på stativet. Smidigt som attan.

Dryden skrev:

UlfT skrev:

Att skruva fast ett stativhuvud med påmonterad kamera, ter sig minst lika jobbigt som att skruva fast kameran. Det är nog snabbfäste du är ute efter.

Är osäker på exakt benämning men på jobbet har vi ett stativ där man plockar loss huvudet, skruvar på kameran på hvudet och sedan "klickar" tillbaka huvudet på stativet. Smidigt som attan.

Titta noga på denna bild: http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/029.php
Helheten är ett stativhuvud. Högst uppe kan du se en hexagon. Den är ett snabbfäste. Med viss svårighet kan du även skönja en liten spak som man kan lossa snabbfästet med.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)