spango skrev:
Sen kan du väl lyssna på vad Pace kommer att säga här också. Säkert nåt klokt.
Oj, höga tankar du har om mig. Hoppas att de kan uppfyllas också. §e
Som all produktion av kreativt material så måste man först och främst detaljerat skriva ned vad det är man ska göra. Punkterna nedan görs inte helt i löpande ordning, men nästan:
1. Definera budskapet. Det första du ska göra är att ta reda på varför du gör filmen, vad vill du ha sagt med den? Vill du säga att din livsstil är för slapp? Är dagens ungdomar oengagerade? Vad du än har för tanke med filmen så forumulerar du alltså budskapet med den. Även målgruppen och syftet är av största vikt. Ska den visas för PRO eller en djävulsdyrkande sekt?
2. Skriv en synopsis (även känt som synops). En synopsis är en sammanfattning av filmen, väldigt kort med några få meningar (en halv A4-sida är mer än nog). Det är alltså en synopsis du har skrivit.
3. Se till att bygga upp din film dramaturgiskt. Det innebär att du gör en film med en viss sorts början, mitt och slut - helt enkelt filmens struktur. Den vanligaste dramaturgistrukturen är dramat (förväxla inte med dramor, alltså genrén!), sedan finns det episka filmer. Läs mer om dessa i den länkade artikeln ovan.
4. Manus. Detta är en viktig punkt så det är bäst att jag upprepar mig. Manus, manus, manus och manus. Glömde jag nåt? Jo, MANUS! Det är viktigt. Manus (manus).
5. Har du kommit så långt (berättelsen är färdig med en vettig struktur) så är det dags för planerandet. Visst kan du göra som proffsen och göra manusnedbrytning, budgetkalkyler och så vidare, men det är väl knappast intressant. Om inte annat så är det lärorikt, för det kostar att göra film. Ungefär 16 miljoner för en ordinär svensk rulle, och en sisådär 1 000 procent mer om vi snackar Hollywood. ;) Hur som helst, back on topic. Får nog göra en ny punkt för jag bara svamlar bort mig:
6. Du ska nu börja planera bilderna. Du vet exakt hur allt ska se ut va? Bra! Rita då ned alla bildrutor som ska förekomma i filmen. Precis alla? Ja, i princip. Bilderna ritar du på ett storyboard.
7. Nu har du lite papper att frossa i (synopsis, manus, storyboard) och då kan man börja filma. Vill man vara ännu mer noggrann så fortsätter man att planera med "skjutlistor" (vad som ska filmas & hur) och dylika ord som ofta direktöversätts från engelska för att det låter tufft (skjutlista = shoot list). ;)
8. FILMA! Detta är den lilla delen av filmproduktion. Låt säga att förarbetet (planerandet) är 40 % så är filmandet 20 %. Resterande 40 då? Jo, efterarbetet. Filmproduktioner tar fan aldrig slut, det är ett evighetsgöra. Sedan ska ju fanskapen distribueras över halva jordklotet också. :e
Hur som helst, filma på. Tänk på att följa storyboarden. Det är svårt att säga "så här gör du", för man måste vara insatt i hela kedjan av filmproduktionen för att förstå vad varje del innebär (t ex varför man slår med en klappa före varje tagning). Mer om detta kan du läsa på http://www.voodoofilm.org.
En övergripande artikel om hur du gör en film hittar du i Översikt och introduktion. Titta in filmskolan, innehåller ett hundratal artiklar som visar hur du bäst gör film.
Litet tips: Glöm för Allahs skull inte att film är ett visuellt medium. Så det första du bör göra när du skriver ditt manus är att utelämna all dialog. Skriv bara vad vi ser i bild! När detta är gjort kan du lägga in dialog som beskriver ytterligare. Mer om detta kan du läsa i artikeln "Avancerad manusskrivning".