webForumDet fria alternativet

Hjälp med ett projektarbete!

Fotografering

11 svar · 895 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hello.

Det är lite för tidigt för mig att tänka på detta.
I 3:an ska vi göra ett projektarbete som är värt 150 poäng.
Och jag har redan börjat på mitt projekt arbete.

Jag hade tänkt mig att skapa något kreativt, något som handlar om mitt förflutna en tid full av depressioner.
Därför har jag börjat göra en film som jag kallar för
"vara levande genom att vara död"

Filmen har ingen handling, den är svartvit, dyster musik, ingen som pratar. man ser mig ligga här och var.

Men sen är det så att jag ska skriva en text till filmen, som beskriver filmen lite grann.. och det har jag börjat göra nu.
Jag har skrivit 3/4 delar utav ett A4 papper. Vilket är på tok för lite.

- Jag har beskrivit lite Varför jag valde detta.
- Vilka som gjort den
- en filmanalys som förklarar lite kring fillmen, såsom svartvit, dyster musik, ingen som pratar osv osv

Men jag behöver hjälp med att komma på något mer jag kan skriva om.. men jag kommer inte på något speciellt..

Loggbok samt vart alla Scener är inspelade har jag tänkt ha med i totala projekt arbeet också :)

någon som har förslag?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Hjälp med ett projektarbete!

M.Cheraghi skrev:

Men sen är det så att jag ska skriva en text till filmen, som beskriver filmen lite grann.. och det har jag börjat göra nu.
Jag har skrivit 3/4 delar utav ett A4 papper. Vilket är på tok för lite.

Säger vem? Du ska producera en film, inte ett bröte text. Om du tycker att du kan få fram det du vill med en trekvarts A4 borde du egentligen inte behöva skriva mer, om du dessutom dokumenterar det du gör. Snacka med din handledare om det.

Annars är referenser till förebilder/inspirationskällor är aldrig fel. Börja kolla som fan på film, läs böcker o.s.v. Det är ett skitjobb, men nån måste göra't ;)

Sen kan du väl lyssna på vad Pace kommer att säga här också. Säkert nåt klokt.

Det är sant som det är sagt. Det har jag faktiskt inte tänkt på att jag har en 7 minuters film att visa upp också ;)

Referenser? Mig själv och mina depressioner skulle jag kalla referenser :)

Vad menar du med att jag ska läsa böcker och kolla på film? :) hajjde inte det.

Jag väntar på Pace ;)

M.Cheraghi skrev:

Referenser? Mig själv och mina depressioner skulle jag kalla referenser :)

Vad menar du med att jag ska läsa böcker och kolla på film? :) hajjde inte det.

Alltså, låt dig inspireras, och referera till det du tar intryck av. Läs, se, hör och så vidare. Bara för att det är dina egna upplevelser du avhandlar behöver det inte betyda att du inte kan låta andra inspirera dig till olika grepp, tricks m.m. I ditt fall är det väl mest bildspråket som ska inspireras, så jag antar att grafiska medier som film och tidningar är mest aktuella, men eftersom jag antar att du berättar en historia (hur kort och ordlös den än är) kan det vara aktuellt med annat också, som noveller.

Jag, och många med mig, får ett seriösare intryck om upphovsmannen kan bekräfta för mig var han fått sin inspiration. Håller upphovsmannen tyst om det kan man ledas till att tro att han (a) plagierar, eller (b) inte hade särskilt mycket tanke bakom. Lite väl hårt uttryckt kanske, men man ska veta var man kommer ifrån. Ingen människa är någonsin fri från inspiration utifrån, och det är ett tecken på självinsikt om man kan säga varför man gjorde vad man gjorde.

Du behöver inte kolla på en massa svartvita prettofilmer från Tjeckien eller läsa dammiga poesisamlingar av sexuellt frustrerade poeter från Gdansk för att inspireras, dock: Datorspel, hiphopvideor eller serietidningar funkar bra.

Antag följande: Du visar en snubbe som är jävligt nere och har en massa feta bilar och hoes'n'bitches och allt. Om du säger att "den här filmen har ett bildspråk inspirerat av hiphopvideor, där jag valt att visa en själens tomhet genom ett materiellt överflöd" låter det kanske pretentiöst, men det är bättre än att låta folk tro att du bara rippade nån ball video du såg på MTV nån kväll. Återigen; förklara varför du gör det du gör. Att du vill eller känner för det räcker inte.

Sen vet ju jag förstås inte hur långt du kommit i planeringen. Mina råd är väl mer avsedda för den som inte än har producerat ett manus än den som precis ska börja filma, men men :)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det står rätt mycket nyttigt i betygskriterna. Om du är smart så utformar du projektarbetet efter dem.. ta t.ex. kravet för VG: "Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt bland dessa och resonerar kring sina val." Arbetsredskap? Ska du filma digitalt eller analogt? Varför? Vilken metod tänker du använda dig när du filmar? Skulle du kunna göra på något annat sätt? Ett annat krav för VG: "Eleven tar till vara och utvecklar andras synpunkter." Släng upp något formulär eller liknande på ett forum som dvdforum.nu och fråga om råd och tips. Glöm inte att babbla lite om musiken till filmen; varför har du just valt de låtarna?

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

spango skrev:

Du behöver inte kolla på en massa svartvita prettofilmer från Tjeckien eller läsa dammiga poesisamlingar av sexuellt frustrerade poeter från Gdansk för att inspireras

Tillåt mig att småle. Du är rolig spango :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Matti skrev:

Det står rätt mycket nyttigt i betygskriterna. Om du är smart så utformar du projektarbetet efter dem.. ta t.ex. kravet för VG: "Eleven beskriver olika metoder, arbetsredskap och material samt väljer kritiskt bland dessa och resonerar kring sina val." Arbetsredskap? Ska du filma digitalt eller analogt? Varför? Vilken metod tänker du använda dig när du filmar? Skulle du kunna göra på något annat sätt?

Precis, på akademiska nivåer ska man skita ur sig Avgränsning, Syfte, Metod osv - det jävligaste att skriva i hela avhandlingen, men det blir ett par sidor trots allt... ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

spango skrev:

Sen kan du väl lyssna på vad Pace kommer att säga här också. Säkert nåt klokt.

Oj, höga tankar du har om mig. Hoppas att de kan uppfyllas också. §e

Som all produktion av kreativt material så måste man först och främst detaljerat skriva ned vad det är man ska göra. Punkterna nedan görs inte helt i löpande ordning, men nästan:

1. Definera budskapet. Det första du ska göra är att ta reda på varför du gör filmen, vad vill du ha sagt med den? Vill du säga att din livsstil är för slapp? Är dagens ungdomar oengagerade? Vad du än har för tanke med filmen så forumulerar du alltså budskapet med den. Även målgruppen och syftet är av största vikt. Ska den visas för PRO eller en djävulsdyrkande sekt?

2. Skriv en synopsis (även känt som synops). En synopsis är en sammanfattning av filmen, väldigt kort med några få meningar (en halv A4-sida är mer än nog). Det är alltså en synopsis du har skrivit.

3. Se till att bygga upp din film dramaturgiskt. Det innebär att du gör en film med en viss sorts början, mitt och slut - helt enkelt filmens struktur. Den vanligaste dramaturgistrukturen är dramat (förväxla inte med dramor, alltså genrén!), sedan finns det episka filmer. Läs mer om dessa i den länkade artikeln ovan.

4. Manus. Detta är en viktig punkt så det är bäst att jag upprepar mig. Manus, manus, manus och manus. Glömde jag nåt? Jo, MANUS! Det är viktigt. Manus (manus).

5. Har du kommit så långt (berättelsen är färdig med en vettig struktur) så är det dags för planerandet. Visst kan du göra som proffsen och göra manusnedbrytning, budgetkalkyler och så vidare, men det är väl knappast intressant. Om inte annat så är det lärorikt, för det kostar att göra film. Ungefär 16 miljoner för en ordinär svensk rulle, och en sisådär 1 000 procent mer om vi snackar Hollywood. ;) Hur som helst, back on topic. Får nog göra en ny punkt för jag bara svamlar bort mig:

6. Du ska nu börja planera bilderna. Du vet exakt hur allt ska se ut va? Bra! Rita då ned alla bildrutor som ska förekomma i filmen. Precis alla? Ja, i princip. Bilderna ritar du på ett storyboard.

7. Nu har du lite papper att frossa i (synopsis, manus, storyboard) och då kan man börja filma. Vill man vara ännu mer noggrann så fortsätter man att planera med "skjutlistor" (vad som ska filmas & hur) och dylika ord som ofta direktöversätts från engelska för att det låter tufft (skjutlista = shoot list). ;)

8. FILMA! Detta är den lilla delen av filmproduktion. Låt säga att förarbetet (planerandet) är 40 % så är filmandet 20 %. Resterande 40 då? Jo, efterarbetet. Filmproduktioner tar fan aldrig slut, det är ett evighetsgöra. Sedan ska ju fanskapen distribueras över halva jordklotet också. :e
Hur som helst, filma på. Tänk på att följa storyboarden. Det är svårt att säga "så här gör du", för man måste vara insatt i hela kedjan av filmproduktionen för att förstå vad varje del innebär (t ex varför man slår med en klappa före varje tagning). Mer om detta kan du läsa på http://www.voodoofilm.org.

En övergripande artikel om hur du gör en film hittar du i Översikt och introduktion. Titta in filmskolan, innehåller ett hundratal artiklar som visar hur du bäst gör film.

Litet tips: Glöm för Allahs skull inte att film är ett visuellt medium. Så det första du bör göra när du skriver ditt manus är att utelämna all dialog. Skriv bara vad vi ser i bild! När detta är gjort kan du lägga in dialog som beskriver ytterligare. Mer om detta kan du läsa i artikeln "Avancerad manusskrivning".

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tråden flyttas från Caféet.

Pace skrev:

Oj, höga tankar du har om mig. Hoppas att de kan uppfyllas också. §e

Absolut, du sade precis vad jag tänkte (fast mer strukturerat). Således: Det är klokt.

Oj många svar :) finner allt mycket intressant, ska ta mig en närmare titt på allting. och följa Pace walkthrough. :)

Thanks alot

Medlem sedan maj 2004451 inlägg

Gymnasiets projektabeten är väl ändå 100 poäng. ;)

http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/projektarbete/

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)