webForumDet fria alternativet

Dags för ny digitalkamera!

Fotografering

19 svar · 535 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Jag har i dagarna fått en dysfunktionell Canon Powershot A60, och har precis skickat in den till Pixmania.com:s tekniker.

Nu är jag alltså på jakt efter en ny kamera. Jag söker en kamera lik Canon Powershot A60, med i princip samma funktioner, men en kamera som är betydligt smidigare. Powershot A60/A70/A75/A80-serien tenderar att vara mycket stabil och robust - men en kamera i serien väger en hel del och är faktiskt lite skrymmande i fickan.

Jag är osäker på om jag vill ha en ny Canon-kamera, för jag har läst att problemet jag hade med min kamera (se denna tråd) har uppstått på ett gäng andra Canon-kameror också.

Hur som helst så har jag dessa krav:

- kameran ska vara liten och smidig
- helst Compact Flash-minneskort
- kosta under 3000 kronor
- minst 2 megapixlar

Tacksam för rådgivning,

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Varför har du skickat in kameran om du tänkt köpa en ny?

Minolta Dimage Xg verkar annars uppfylla alla dina krav förutom att den inte tar CF-kort.

muskot skrev:

Varför har du skickat in kameran om du tänkt köpa en ny

Min Canon Powershot A60 är trasig, jag skickade in den till Pixmania, och får med stor sannolikhet ett "tillgodokvitto" på Pixmania.com. :D
För tillgodokvittot ska jag alltså köpa en ny digitalkamera.

muskot skrev:

Minolta Dimage Xg verkar annars uppfylla alla dina krav förutom att den inte tar CF-kort.

Jag tycker att bilder jag sett som tagits med kameran är en aning gryniga jämfört med min A60. Ska dock ta en vidare titt. Tack!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Mindre kameror brukar generellt ta lite sämre bilder.

muskot skrev:

Mindre kameror brukar generellt ta lite sämre bilder.

Aha.

Jag glömde en grej: kameran ska ha en funktion för att filma. Minst 30 sekunder.

Jag funderar just nu på en Nikon Coolpix 2200 + 256 mb sd-kort.

Har någon något att säga om Nikon Coolpix 2200? Jag funderar också på 3200-versionen, men om jag ska köpa minneskort till (vilket jag måste) så blir det mycket pengar.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Jag är grymt nöjd med min Minolta Dimage S414 :)

Tack Palle. :bire Dock verkar kameran en smula för stor för min smak. Jag har med mig min kamera överallt, när som helst, och behöver en som är relativt smidig. Ingen som har något att säga om Nikon Coolpix 2200/3200, eller någon som rekommenderar en annan kamera? :)

Medlem sedan jan. 200468 inlägg

Jag har en Nikon Coolpix 3100 och den är jag väldigt nöjd med. En del fiffiga funktioner men annars en väldigt enkel kamera som passar nybörjare som såna som mig :P
Jag köpte min förra veckan på dustin.se för 2.998 kr och då fick jag 128 mb extra minneskort och en väska. Men du kommer väl att bli tvungen att köpa på pixmania men kolla om den finns där!

Tackar. :)
Jag tror dock att det kommer bli en ny Canon Powershot A60, till största del beroende på mitt 256 mb compactflash-minne. Har ingen lust och inga pengar till att köpa nytt minneskort. :(

Tack för hjälpen!

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Martin, jag har Dimâge Xg. För min del har den fungerat alldeles utmärkt; det enda hinder jag har upptäckt är minneskortet. Jag har inte köpt ett nytt kort än så jag kör fortfarande med 16Mb-SD-kortet. Men jag måste säga att om du vill ha en liten smidig kamera som inte tar upp allt för stor plats i handflatan, och du vill ha bra kvalité på både bilder och hårdvaran så är Xg ett väldigt bra val.
Säg till om det är något specifikt du vill veta eller något speciellt jag ska fota. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

PersianBulldog skrev:

det enda hinder jag har upptäckt är minneskortet. Jag har inte köpt ett nytt kort än så jag kör fortfarande med 16Mb-SD-kortet.

Det gäller alla digitalkameror. Det medföljande kortet är bara tillräckligt för att man ska kunna pröva kameran. Man ska alltid räkna med att komplettera med ett större minneskort när man köper kamera.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Då kanske jag kan fortsätta på det här ämnet.
Funderar iaf på en ny digitalkamera (har Coolpix 2000). Dom jag kollat på är Coolpix 3100 och Canon A60. Vilken skulle ni rekommendera?

bymarie skrev:

Funderar iaf på en ny digitalkamera (har Coolpix 2000). Dom jag kollat på är Coolpix 3100 och Canon A60. Vilken skulle ni rekommendera?

Om CoolPix 3100 är som CoolPix 3200, så saknar den manuella inställningsmöjligheter, och är därmed en tråkigare kamera. A60 känns som en lite väl gammal kamera, men den har ju efterföljare med högre upplösning, och fortfarande ganska humana priser.

Jämförelse hos cyberphoto

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Vad är det för manuella inställningar?

På Canon-kamerorna kan du ställa in exponeringstid, bländare och vitbalans manuellt om du inte vill förlita dig på kamerans val. På Nikon-kameran är det enbart automatiken som sköter det. Det är bra att kunna göra det manuellt i svåra ljusförhållanden, som nattfotografering, eller fotografering inomhus. Givetvis funkar även Canon-kamerorna automatiskt om du inte vill använda de manuella möjligheterna.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

UlfT skrev:

PersianBulldog skrev:

det enda hinder jag har upptäckt är minneskortet. Jag har inte köpt ett nytt kort än så jag kör fortfarande med 16Mb-SD-kortet.

Det gäller alla digitalkameror. Det medföljande kortet är bara tillräckligt för att man ska kunna pröva kameran. Man ska alltid räkna med att komplettera med ett större minneskort när man köper kamera.

Jag skulle nog vilja tillägga att det även har att göra lite med vilken typ av minneskort kameran använder också.

Jag har själv en Olympus med xD-minneskort, och är det något Gudarna skall veta så är det att de små lövtunna jäklarna är dyra som slipad diamant.

Hade jag haft en annan minnestyp hade det varit en annan femma.

OveRRidE skrev:

UlfT skrev:

PersianBulldog skrev:

Jag skulle nog vilja tillägga att det även har att göra lite med vilken typ av minneskort kameran använder också.

Jag har själv en Olympus med xD-minneskort, och är det något Gudarna skall veta så är det att de små lövtunna jäklarna är dyra som slipad diamant.

Jo, naturligtvis är det svårare att göra så om minneskorten är dyra. Men faktum kvarstår, du får fortfarande bara plats med för få bilder i hög kvalitét på det medföljande kortet. Därav kan vi dra slutsatsen att när man köper en kamera, måste man även ta hänsyn till minneskorttypen i beräkningarna. Således bör en kamera med xD-kort vara billigare än en lika bra kamera med CF-kort, för att motivera köp.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jo, fast de alternativ jag har sett när det gäller xD-korten har gällt 16MB som standard. Andra minnestyper, t.ex. Compaq Flash eller liknande, verkar de ju kasta med som isolering i kartongen bara för att bli av med det. Och ändå verkar inte priserna vara så mycket högre.

Kanske beror det på kvalitet på korten.

OveRRidE skrev:

Kanske beror det på kvalitet på korten.

CF-kort finns i alla möjliga kvalitéter, så det är mycket möjligt att de medföljande CF-korten brister på den punkten. Själv har jag faktiskt inte ens prövat det kortet som följer med min kamera, så jag har ingen aning om kvaitén på det kortet. Men jag antar att det fungerar. Det ska tilläggas att även bra CF-kort är billigare än xD-kort.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)