Ja, vad säger ni?
Nu har man införskaffat en liten DV-kamera som man givetvis vill ha med.
Snart blir det förmodligen en digital systemkamera. Den skall ju få plats. Optik, laddare, ljusmätare osv.
Det skall givetvis inte vara några problem att flyga med utrustningen.
Hasselbladaren, skall den få plats?
Är det ett Pelikan-case med egendesignad inredning som gäller? Hur skoj är det att vandra i naturen med en sådan väska?
Där kanske man skall ha ryggsäck?
Varför känner jag mig som min fru när hon pratar om skor och handväskor?
Sällan jag använder en dedikerad fotoväska. Jag tycker inte om att skylta med att jag har dyrbar kamerautrustning med mig. Visst blir grejorna mindre skyddade mot stötar. Men det löser man med normal försiktighet.
Jo, jag har läst dem tidigare, men som sagt läsvärda mer än en gång.
Som det känns nu är det läge att skaffa en Pelican-case med egentillverkad inredning.
Nackdelen med denna lösning är givetvis att det inte är det lättaste att ta med sig i kuperad terräng.
Det är det vanliga dilemmat: Var hittar man en väska som är större på insidan än utsidan :)
Nackdelen med denna lösning är givetvis att det inte är det lättaste att ta med sig i kuperad terräng.
Det är det vanliga dilemmat: Var hittar man en väska som är större på insidan än utsidan :)
Båda dessa problem är alltför vanliga och ofrånkomliga när det gäller dedikerade kameraväskor. Hur ska en kameraväska någonsin kunna bli rymlig när den är vadderad? Och hur kan det någonsin vara enkelt att ta med sig en extra väska i kuperad natur? När jag fjällvandrar, har jag med mig kamerautrustningen i den vanliga ryggsäcken. Det går utmärkt att skydda den mot stötar genom att omsluta den med mjuka kläder och liknande som man i alla fall skulle ta med sig på turen. Jag kan bara se att kameraväskor tycks vara något överskattade.
Båda dessa problem är alltför vanliga och ofrånkomliga när det gäller dedikerade kameraväskor. Hur ska en kameraväska någonsin kunna bli rymlig när den är vadderad? Och hur kan det någonsin vara enkelt att ta med sig en extra väska i kuperad natur? När jag fjällvandrar, har jag med mig kamerautrustningen i den vanliga ryggsäcken. Det går utmärkt att skydda den mot stötar genom att omsluta den med mjuka kläder och liknande som man i alla fall skulle ta med sig på turen. Jag kan bara se att kameraväskor tycks vara något överskattade.
Jag håller givetvis med dig i detta. Jag kör ofta själv med klädmodellen. Dock vill man ju alltid uppnå den ultimata lösningen. I mitt fall är det mest när jag jobbar på inspelningar som jag skulle vilja ha en "hard-case" eftersom det alltid är ett organiserat kaos då. Finns alltid risken att någon mindre rutinerad person ställer tyngre utrustning på den väskan som kameran ligger i + att det är enklare att se att man fått med sig all utrustning om varje detalj har sin plats.