webForumDet fria alternativet

Dokumentär

Fotografering

1 svar · 213 visningar · startad av Rodan

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
Frågan#1

Hejsan

Det är så och ett par kompisar har börjat spela in en dokumentär.. vi är noobs :e , så vi kan inte så mycket när det gäller redigering, Vi har en Canon MV400 Kamera, när vi ska köra över det vi filmat till datorn så använder vi Movie Maker som kommer med XP, men vi har märkt att det är skit när det gäller att lägga filmerna på datorn, alla klippen blir i wmv och blir av en extremt dålig kvalite om inte kameran är det, men det tror jag inte.

Så nu undrar jag, hur ska jag fixa så att det blir så bra kvalite och som tar så lite plats som möjligt , eftersom vi ska visa filmen den 2 maj i skolan inför hela skolan vill vi göra den så bra som möjligt. Tipsa om bra program och helts som är lätta att använda.

Och sen om ni har några bra tips hur man kan fixa en bra ljus uppsättning med några enkla lampor ? eftersom vi har 0 kr i budget kan vi inte köpa något..

Sen blir det ju alltid tabbar och misstag när man spelar in en film, och vissa av dom har fastnat på bild :) , så nu undrar jag om hur man gör eftertexter som kan visa en liten videoruta på sidan där vi visar alla roliga misstag :P

/Rodan

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Adobe Premiere Pro är smidigt, dock rätt dyr. Med Premiere kan man via Firewire få in nästan okomprimerad video i PAL upplösning som bör duga för redigering.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)