webForumDet fria alternativet

Skönare bild med "vanlig" kamera?

Fotografering

2 svar · 356 visningar · startad av Fieldofview

Medlem sedan jan. 200338 inlägg
Frågan#1

Jag tycker att bilder tagna med "vanlig" kamera är på nåt sätt skönare än bilder tagna med digitalkamera.

Digitala bilder blir på nått sätt FÖR SKARPA, för hårda, återger verkligheten på ett sätt jag inte gillar.
T.ex. personer ser hemska ut, man ser alla porer i huden.
Man ser all smuts överallt, minsta skavanken syns.

Kollar man på liknanande bild tagen med en analog kamera så är ansiktet liksom utslätat, behagligt att titta på, mer likt den verkligheten jag uppfattar. Det borde ju gå att få de digitala bilderna lika sköna, med nån sorts efterbehandling.

Eller kan detta vara snarare ett tecken på att jag har bara sett kassa digitala (hemmagjorda) bilder och jättefina (pro/semipro) vanliga bilder?

Medlem sedan jan. 20021 122 inlägg

De flesta digitalkameror ägnar sig åt uppskärpning i kameran när bilden tas, så det kan ju vara en anledning... På avancerade kameror kan man ibland se till att detta inte sker, så har jag gjort, och jag ser ingen större skillnad i "mjukhet" i porträtt mellan min film-kamera och digitalkameran.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

pettsson skrev:

De flesta digitalkameror ägnar sig åt uppskärpning i kameran när bilden tas, så det kan ju vara en anledning...

Förmodligen den främsta anledningen, då traditionella kameror med inte alltför känslig film, fortfarande klarar en betydligt högre upplösning än de flesta digitalkamerorna. Likt du, har jag valt att stänga av kamerans uppskärpning. Vid behov kan man ju alltid göra det i efterhand i photoshop. Det är ingen enkel sak att göra uppskärpningen riktigt bra, men i photoshop har man i alla fall mer kontroll över det än i en kamera.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)