webForumDet fria alternativet

.eps till .ttf

Design & grafik

2 svar · 338 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag har ritat en massa bokstäver i ett vektorprogram och vill nu göra ett teckensnitt av detta. Jag har provat med Macromedia Fontographer 4.1 men det är en massa saker man skall ställa in. Kollar man hur de har gjort i en ett annat teckensnitt ser det ganska så egendomligt ut.

Jag undrar om någon vet någon bra tutorial, inga av de jag har hittat har varit tillfredställande. Eller om någon vill rekommendera något annat program.

Tacksam för svar.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

För att importera till fontgrapher måste du spara till .eps i version 3.0/3.2 och postscript v1. Det vektorprogrammet du arbetar i, se till å göra klart så mycket som möjligt där. Fontgrapher har några år på nacken och att justera en kurva är inte lika enkelt som i tex illustrator och freehand.

Jag håller just nu på med ett typsnitt och har importerat en stor del till fontgrapher från illustrator. Jag har gjort så att jag sparat ca 10 tecken i en eps-fil, därefter importerat till fontgrapher och sedan klippt ut och klistrat in på rätt plats. Man kan också göra så att man sparar varje tecken i ett eget dokument, men rätt mycket jobb med det.

Före du sparar i vekorprogrammet så ta bort alla färger på kurvorna, såväl linjefärg och fyllningsfärg.

Fontgrapher importerar, anpassar och lägger kurvorna mellan över och understärcket du angett i fontgrapher. Det kan medföra lite problem med små bokstäver med 'underhäng', j y g är några sånna. Jag löste detta med att importera dessa bokstäver tilsammans med en hög bokstav, t ex I.
Importerade, markerade alla bokstäverna i denna importen, använde transformera-vektyget i fontgrapher och ökade storleken. när I var på sin plats, precis mellan under och överlinjen så fick också bokstäverna med underhäng rätt storlek. Man får testa sig fram, det är ett gammalt program med begränsningar så knepen är många för att jobba effektivt.. Programmet är egentligen rätt enkelt.. när man väl kommer på hur det funkar.

Jag har själv precis börjat titta på kerning, ser smått trist ut.. har dessutom fått flera hundra bokstavskobinationer som jag ska gå genom nästa vecka.. :birp :l

Jag har till min hjälp en fet bok som heter kort å gott Fontgrapher - Type by design, bara om fontgrapher och kosten att skapa typsnitt. Jag har dessutom fått en svensk guide med lite olika moment från en gammal tidning. Kan skicka den till dig om du vill..

Det finns ett annat program som heter Fontlab, har hört att det ska vara modernare men också svårare.

lycka till

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Oj vilken utförlig beskrivning. Tackar! Nu kanske detkanske kan bli ett typsnitt tillslut :)

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde skicka den svenska guiden. Skicka den till min mail om det går bra.

förnamn@efternamn.org,

förnamn = erik, efternamn = martinsson (lite mer spamsäkert så :) )

Tack igen

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)