webForumDet fria alternativet

dropshadow över ojämnbakgrund

Design & grafik

3 svar · 245 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag sitter och funderar över drt smidigaste sättet att göra en dropshadow så att delar av en ojämn bakgrund lyser igenom så att säga.

Jag har lite olika tankar på hur man kan lösa det. Egentligen borde det gå med png men det stöds ju inte av IE så det är uteslutet.

Jag har även varit i tankarna om att gör flera lager, olika stora, men olika mycket genomskinlighet filter:alpha men det känns ju lite överdrivet...

Sedan finns ju möjligheten att göra kanterna till bilder, där funktionen är nådd, men det blir klurigt om man vill centrera innehållet.

I bilden jag skickar med framgår hur jag har tänkt mig ungefär, och bilden skall då illustrera övre vänstra hörnet.

Hoppas på många bra förslag :)

bg.jpg
Medlem sedan aug. 200325 inlägg

tänker du på lite halv transparant skugga eller?

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Om du menar 2x2 pixlad bild ala målflagga. Jo, men det ger ju inte den effekten jag vill.

Förresten, kan man inte lösa det med ett stylesheet-attribut dropshadow eller dyl. Fast det kanske bara är för text?

Medlem sedan feb. 20041 inlägg

Det finns ett antal olika metoder, med CSS och kombinationer av lager-effekter i IE och Moz samt PNG-bilder med alphakanaler. Den här artikeln är bra:
http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)