webForumDet fria alternativet

Skapa thumbnail av fler bilder samtidigt

Design & grafik

5 svar · 388 visningar · startad av daniel_ra

Medlem sedan jan. 2002381 inlägg
Frågan#1

Går det på något sätt att skapa fler thumbnail på något enkelt sätt. Har en hel uppsjö av bilder och det är lite drygt att sitta och ändra varje bild för sig. vill markera typp 50 bilder och bara göra om alla till samma storlek, går detta att lösa på något sätt??

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om man kastar sig över wFs sökfunktion finns en risk att man ramlar över denna.

Mvh

Medlem sedan jan. 2002381 inlägg

tackar.. ska prova

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Vill inte verka tjatig, men om du hade sökt lite så hade du hittat en massa trådar.....

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=752570#post752570

Men jag kan rekomendera IrfanWiew, gratisprogram som är kanoon.
Sen har du ju PS oxå......

/R Var lite sen...sorry

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

ACDSee 4/5/6.0 (och säkerligen även tidigare versioner) klarar lätt av det. Rekommenderas varmt för snabbvisning av bilder också.

Medlem sedan jan. 20048 inlägg

Hoppeti!

Jag använder Photoshop till att göra thumbnails.

Först gör jag ett funktionsmakro där jag talar om vilken storlek jag vill ha på dem (100x75). Man bör även använda filtret oskarp mask för att det ska bli bra kvalitet när man minskar ner så mycket. Mängd: 100%, Radie 1,0 samt Tröskelvärde 0 brukar funka. Dessutom kan du i funktionsmakrot välja att spara för webben och välja önskad kvalitet. Jag kör med 60% vilket funkar.

Nu kan du alltså göra en massa grejer på samma gång med bara ett musklick. Inte nog med detta.

Det finns även en funktion som ligger under Arkiv > Automatisera > Gruppera där du kan köra ett funktionsmakro på alla bilder i en mapp och sedan spara dem i en annan.

Hur bra som helst!

Keep up the good work!

Peter

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)