webForumDet fria alternativet

Hur ska en bra design se ut?

Design & grafik

15 svar · 932 visningar · startad av Pettter

Medlem sedan aug. 2003120 inlägg
Frågan#1

Project15.org ska bygga om. Hur ska en bra design se ut. Vad tilltalar mycket folk samt är lättläsligt men ändå en fröjd för ögat när man kommer in...

Ge gärna exampel på färgkombinationer osv.

Ingen?

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Det är ju som å fråga: "hur ska en god ost smaka." Allt är individuellt... vad en gillar kan en annan avsky..

Ja men säg vad du gillar då?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Grevé :e

Nej men tillbax till !=OT

- Man skall inte behöva kisa
- Tydlig text
- Inte för plottrigt
- Stilrena färger
- Man skall känna igen sig och snabbt vet hur man få hjälp om man inte känner igen sig

Medlem sedan sep. 200363 inlägg

Det finns människor som livnär sig på sådant som du frågar om. Skriver böcker och så. Informationsdesign heter det tror jag.

Men i grund och botten är det tydlighet som gäller. Tydligt budskap, tydlig navigering, tydlig text osv.

Googla lite efter "good web design" så hittar du information.

Men i grund och botten är det tydlighet som gäller. Tydligt budskap, tydlig navigering, tydlig text osv.

Om jag nu säger att jag tycker tvärt emot.. jag har väl inte fel för den sakens skull?

Medlem sedan juli 2003303 inlägg

#L# skrev:

Om jag nu säger att jag tycker tvärt emot.. jag har väl inte fel för den sakens skull?

Faktiskt så har du det.

Cheguelin skrev:

#L# skrev:

Faktiskt så har du det.

Där ser man, så du vet precis vad jag tycker är en bra design.. skrämmande :o

Men....vänta nu här...hmm...

Tydlighet är fel...

Då måste otydlighet vara rätt?

Rätt? Fel? Ironi?

Jag menar att HUR man designar sin webbsida gör detsamma, men en webbsida som inte lyckas förmedla sitt budskap till besökaren är misslyckad. Dina klienter kommer inte att betala dig för jobbet.

Men för att göra den här diskussionen intressantare, bifoga gärna nån länk till webbsidor som exempel på god webbdesign :) Någon?

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Vad skall sidan ha för syfte? Alltså, en personlig sida kan egentligen se ut hur som helst, men skall man ha siten i kommersiellt syfte kan det vara smidigt om man försöker sammankoppla de tre grundpelarna; Innehåll, Design och Navigation. Minst två av dessa skall man använda för att ha en chans att överleva på internet. Helst fler. Sedan kan ju en smula sunt förnuft inte skada. T ex. man kanske helst av allt vill äta smörgåsar med marmelad, kaviar och majonäs på samtidigt. Helt okej så länge du äter den själv. Skall du däremot bjuda någon på en smörgås kanske det kan vara värt att använda sig av en lite mer klassisk smak dvs. bara ett av påläggen.

ejick
Bra sagt.

Bra analogi med de tre pelarna, men jag skulle vilja säga att man måste ha minst en, nämligen "innehåll". En sida med design och navigation är ändå värdelös utan innehåll, oavsett om den är kommersiell eller personlig.

Exempel på webbdesign som i de flesta fall är riktigt bra hittar man på "Cool Web Design" http://www.cwd.dk

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Förvisso, men en sida med dåligt innehåll och utan design och navigation är inte mycket till sida.

Medlem sedan mars 200324 inlägg

en snygg sida. ja man ska ju först och främst gilla den själv. Men det finns en hel del personer som kan ge ganska mycket kritik på sidan och det kan var ett tecken på avensjuka eller något i den stilen. Gillade det ejick sa där uppe :).

Medlem sedan juli 2003303 inlägg

#L# skrev:

Cheguelin skrev:

#L# skrev:

Faktiskt så har du det.

Där ser man, så du vet precis vad jag tycker är en bra design.. skrämmande :o

Det har jag inte sagt. Hur kan du få det till att jag vet vad du tycker är en bra design? Uppenbarligen så har du en förvriden syn på webdesign vilket gör det än mer osannolikt att jag skulle veta det. Det jag vet, eller det jag tycker, är att man är dum i huvudet om man tycker att otydligt budskap, otydlig navigering och otydlig text utgör grunden av en bra design.

335 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
193 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)