webForumDet fria alternativet

automatisera förminskning/sparaning av bilder

Design & grafik

7 svar · 377 visningar · startad av hakan@4u2.se

Medlem sedan aug. 2000333 inlägg
Frågan#1

Har ett 50-tal bilder som jag ska försminska till samma bred o spara för webben, finns det möjlighet att automatisera det?

Har tidigare tagit en i taget!

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

tänk droplet/makro/batch/photoshop.. :-)

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Har nämt det tidigare.......
Testa irfanwiew....
det är kanon att göra en massa thumbs och annat med...
och gratis........
http://www.irfanview.com/

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Du kan ju spela in egna makron i Photoshop. Jag skickar med en actionfil (zippad) som jag har gjort, den ska ligga under Photoshop/Presets/Photoshop Actions/
Sen kan du välja File > Automate > Batch
Så här har jag det inställt. Du väljer källmapp och målmapp och sen är det bara att köra.

Fungerar bra det där med zippade filen, kan jag ändra storleken på hur stor bilden ska vara i makrot? Den ska nämligen vara 180x150 istället!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jo, det kan du fast du får skapa nya makron. Jag kan slänga ihop ett åt dig. Samma som förut fast med ett nytt makro.

Om du sen vill skapa egna makron så är det jättelätt.
Starta PS, öppna en bild. I rutan med 'History' (i mitten till höger oftast) väljer du actions. Klicka på ikonen för att skapa en ny action (ett papper med ett vikt hörn). Klicka på Spela-in-knappen (liten rund plopp), nu börjar inspelningen men du behöver inte jäkta för det. ;)
Gör nu det du vill med bilden, i det här fallet, ändra bildstorleken till 180x150 (bilden du har valt att öppna kanske inte ger det höjdmåttet om du behåller proportionerna, men det gör inget, ändra bara på bredden så ordnar sig allting sen). När du är klar med ändringarna på bilden trycker du på Stopp-knappen.
Färdigt!

Man tackar för alla förslag ni kommit med...ska prova lite o lära mig makron...verkar kraftfullt!

:birp

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

jeanette tipsade om Ifran och då tipsar jag om konkurrenten ACDSee. Ett kompetent och snabbhanterat bildvisningsprogram som tyvärr inte är gratis. Där går det givetvis att ändra storlek/rotera flera bilder åt gången.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)