webForumDet fria alternativet

Designa med webbmallar, snabbt och gratis

Design & grafik

9 svar · 10 840 visningar · startad av Webboteket

Medlem sedan sep. 200363 inlägg
Frågan#1

Ibland tryter inspirationen, och ibland saknar man helt enkelt tid eller kunskaper att designa sin hemsida. Mitt tips är att titta på alla de gratis webbmallar som finns att hämta på Internet.

En webbmall är en färdig hemsidesdesign där vanligtvis både HTML, CSS, Photoshop, fonter och grafik ingår. Man bidrar själv med text och eventuell logotyp.

Man kan själv välja att använda mallen som den är, göra om den efter eget huvud eller helt enkelt använda den som inspirationskälla. Vissa webbmallar kräver att man lämnar kvar en copyrighttext.

Sajter med webmallar (webpage templates) för fri nedladdning är:

Open Source Web Design Stilrena sidor baserade på CSS
Elated Unika och extrema.
Free Templates Layouts
Templates Box
4Layouts Även Flash och Swish mallar

Och börjar ni med ovanstående så hittar ni säkert länkar till andra sajter.

Javisst, de flesta "templates" sajter är superkommersiella och reklamlänkarna står som spön i backen men gratismallarna finns där och är i många fall riktigt bra.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Re: Designa med webbmallar, snabbt och gratis

Webboteket skrev:

Javisst, de flesta "templates" sajter är superkommersiella och reklamlänkarna står som spön i backen men gratismallarna finns där och är i många fall riktigt bra.

Talar du om dig själv eller? Hittade inte många gratislayouter på din sida.
Måste säga att detta inlägg luktar smygreklam.

Medlem sedan sep. 200363 inlägg

Jag kollade riktigt, riktig noga, men jag kan inte se att jag har nämnt eller rekommenderat min sajt i inlägget över huvudtaget. Så jag lägger din kommentar åt sidan. :)

Till övriga WF läsare, anledningen till inlägget är att alla kanske inte är medvetna om att det finns mallar att använda eller inspireras av när man ska göra sin hemsida. Gratis. Free of charge.

Medlem sedan maj 200440 inlägg

Hittade denna sajt och provade att leka lite pga att jag är helt borta när det gäller css.
Hittade en skaplig mall men stötte genast på patrull.

Det blir bara krummelurer när jag skriver åäö :(

Hur får jag till det?
ågon klippa som kan assistera lite?

tacksam för svar :)

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

https://www.webdesignskolan.com är en mycket bra sida...Kolla den..

Medlem sedan maj 2004151 inlägg

Re: Designa med webbmallar, snabbt och gratis

Webboteket skrev:

Ibland tryter inspirationen, och ibland saknar man helt enkelt tid eller kunskaper att designa sin hemsida. Mitt tips är att titta på alla de gratis webbmallar som finns att hämta på Internet.

En webbmall är en färdig hemsidesdesign där vanligtvis både HTML, CSS, Photoshop, fonter och grafik ingår. Man bidrar själv med text och eventuell logotyp.

Man kan själv välja att använda mallen som den är, göra om den efter eget huvud eller helt enkelt använda den som inspirationskälla. Vissa webbmallar kräver att man lämnar kvar en copyrighttext.

Free Templates Layouts
Templates Box

Såg att du sökte ÅF på din sida...Har du läst mitt meddelande?:OO

Medlem sedan dec. 20075 inlägg

Webboteket skrev:

Free Templates Layouts
Templates Box

Tack för tipset :) . Jag viste inte att dessa gratismallar fanns att tillgå. Men jag laddade ner en till FP och redigerade om den, la in länkar, och sidor jag tog från min gamla sida. Såg jättebra ut i förhandsgranskning i IE. Men när jag la ut det i servern så blev det bara skit, bara hälften kom med. Vad beror det på? Kan det vara att servern inte klarar av detta med css? (Passagen). Eller beror det på något mer man måste göra ang css, vilket jag knappt vet vad det är. Hoppas på lite tips då sidan blev så j-a fin men går inte att använd.Och tid la jag ner också x(
Det kan väl inte ha att göra med att jag använder Frontpage, då det funkar i förhandsgranskningen...

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Välkommen till wF!

Jodå, det ska alla servrar kunna hantera, dvs det är inte servern som hanterar det, utan webbläsaren. Om du inte har IE2/NN3 eller vad det var, så ska det inte vara ett problem.

Du kanske har fel sökväg, eller inte lagt upp css-filerna?
Ser sidan ut som den inte har någon design kan man gissa det.

Posta kod, eller ännu hellre en länk till sidan, så får du säkert hjälp.

Medlem sedan dec. 20075 inlägg

Tack för tipsen J.N. Det var fel inlagda CSS filer. Nu funkar allt som det ska. Kul att se att man fick så fort hjälp här. Jag återkommer säkert fler gånger när jag får problem.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

Du är så välkommen så!
Naturligtvis vill vi att du besöker forumet dagligen fast du inte har något problem för att ta del av den samlade kunskap som finns, och dela med dig av det du själv kan.

Roligt att du uppskattar css, tipsar om varför man ska kasta tabeller i papperskorgen när man skapar sin webbplats.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)