webForumDet fria alternativet

Copyright?

Design & grafik

11 svar · 568 visningar · startad av Soviac

Medlem sedan aug. 200325 inlägg
Frågan#1

tja alla glada. :birp
Fredag kväll och allt. ;)
Men det var bara en sak som jag hade tänkt fråga er...
Och det är ifall det blir någon typ av copyright kod på ett
.PSD-format, efter man har bara sparat den på vanligtvis!?

Hade en som jag gjorde layout till, och han klagade på
att det stod en copyright kod, så han ville inte ge mig hela
summan som jag ville ha, bara för det. :(
Men hur som helst så måste jag fråga om det blir nått,
annars har han ju blåst mig på fler lappar.
För att jag kan inte se något sånt om jag går in i Photoshop. Någon som vet? :q

Har faktiskt aldrig hört talas om det förut.

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg

Om du inte har lagt till en vattenstämpel på den, eller annars skrivit till någon copyright fakta i filen, så finns det ingen automatiskt nedsparad "copyright kod".

Alltså, Photoshop sätter inte till någonting i .psd filer om du inte själv specifierat att så skall ske.

Du får väl fråga vad köparen menade...

F.ö så flyttas denna tråd från Webbgrafik till Grafikprogram

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det är inte så att photoshop stoppar in lite dokumentinformation i .psd som talar om vem som har gjort den mm, precis som word stoppar in detta i .doc filer?

men, hur gör man för att kunna se dessa "fakta".
Eller vars ställer man in det i PS? :q

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg

GunnarD: Nej, det gör den inte, i varje fall inte med de tre senaste Photoshop versionerna (5.x, 6.x, 7.x).

Hittade heller inga inställningar i Photoshop där man kunde göra detta.
Dock finns ju "vattenstämpel" funktionen under Filter -> Digimarc

Men så länge du inte petat på de inställningarna så borde det inte finnas någon slags "copyright kod".

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

exjan

Under "arkiv" -"filinformation" kan du lägga till massor med infotext om bilden, bl a copyrightstatus, författare, bildtext mm.
/Ph7.0 sv

precis exjan, och när jag då frågade hur man kollade sånt av köparn ville han inte säga. För då frågade jag om det var på File -> file info. (eng ver. av ps.).
Då sa han att det inte var där. (?!)
Men iallafall så kollade jag där, och ingenting var i fyllt.
Så, jag tror han ljög för att han inte hade pengar, vilken typ. :(

exjan

Men jag förstår inte... skulle det ha funnits någon form av copyright-info i bilden så tycker jag det skulle leda till större anledning att betala. En icke copyskyddad bild kan man ju (kanske) slingra sig ur men står det definierat att denna ägs och är producerad av någon (DU) så borde det inte vara nåt snack om saken.
Oavsett om det står info eller inte och du bara klart kan påvisa att du äger/har producerat bilden (har originalet) så har han inget att säga till om. Du äger företräde i förhandlingen s a s.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Anmälan eller hot om anmälan är kanske på sin plats?

lugna er nu, för jag tror ni har fått allt på bakfoten. :/
Han ville inte ha så att det står att det är jag som har gjort den,
alltså att det inte skulle stå att jag har rättigheterna till bilden, för då trodde han att jag skulle gå och anmäla han för att han har snott designen osv. från mig. blabla.

Det är så det ligger till, och eftersom det nu var "copyright" på den psd filen som jag hade skickat ville han inte betala in den resterande summan. Och eftersom jag inte har satt in någon "CR" text i psd. filen, så måste han ljuga så han tror sig själv. eller?

Det är så det låg till. Men saksamma.
Det är ändå för sent nu. :(
Fråga från första början var bara om det blev någon CR kod i ett psd. format auto, utan att man satt in det manuellt.

Ha en fortsatt trevlig Lörd. :birp

exjan

Om du producerar en bild och han inte vill betala (oavsett om den är CR eller) så äger du rätten till den, dvs det är du som bestämmer hur och när den får användas. Kunden betalar för att få använda den men bilden är fortfarande din.

Det är ändå för sent nu.

Nej, det är ju inte det bara du klart kan visa att det är du som producerat bilden.
Jamppi nämner Digimarc , det är en tjänst/licens som man kan köpa för att "vattenstämpla" sina verk.
Enkelt kan man säga att DM läser uppsättningen av pixlar i bilden och i vilken ordning och nivå de visas, m a o hur bilden är sammansatt. Detta är ju ett unikt id för varje bild och datan registreras hos DM som då säger att du äger en viss bild.

Ok, tack exjan.
Då vet jag det till nästa gång.
Orkar inte hålla på bråka med kunden något mera.
Kanske kan återkomma om jag har fler problem? ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)