webForumDet fria alternativet

Hur man designar en layout?

Design & grafik

7 svar · 705 visningar · startad av Kristianstad

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag och design är ingen bra kombination.
Jag har svårt att lägga dit passande färger och struktur på det hela. Jag har försökt att få inspiration och skissa på papper, men det går verkligen inte.
Har ni några tips att ge mig? Vilka program behöver jag för att designa?
Har ni tips på någon sida som förklarar hur man gör en snygg och seriös layout?

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag brukar skissa på papper och sedan sätta tänderna i materialet med hjälp av Photoshop. Det fungerar mycket bra för min del.
Inspiration kan du alltid hämta från MediaInspiration.com men om de har guider på hur man lätt designar sajter vet jag inte.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Surfa, surfa och surfa mera. Kolla på siter som du tycker är snygga - hur har de gjort? Vad är det som gör just den siten snygg? Blå kan (nästan) aldrig bli fel, börja med det. Sen kan du använda Photoshop tex för att ta fram matchande färger eller blåa nyanser. Använd CSS, det brukar bli snyggare då faktiskt.

Medlem sedan aug. 200316 inlägg

*Öppnar photoshop*

Skapar en bild i 800*600 och börjar designa :)

Sök insperation på tex https://www.deviantart.com , färgkombinationer mm.

Har du en bra färgkombination så blir det nästan alltid bra.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

https://www.colormatch.dk kan nog generera bra färgkombinationer

Medlem sedan dec. 200283 inlägg

Tänk på att om du ska köra i photoshop så ska du inte använda en yta med 800x600 om det är upplösningen du vill anpassa till. I själva verket är ju själva ytan i webbläsaren mkt mindre än så vid en upplösning på 800x600.

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Om du ska göra sidor gjorda för en speciell upplösning, gör sidorna med MAX 35 pixlar mindre än bredden på upplösningen som sidan anpassas för.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Som tumregel brukar jag, och andra (har jag fått veta), sätta den maximala bredden till 750 px, om man siten ska fungera smidigt i 800x600 och uppåt.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)