webForumDet fria alternativet

pms- el ncs-färgnummer?

Design & grafik

8 svar · 979 visningar · startad av martin hesslow

Medlem sedan feb. 200038 inlägg
Frågan#1

Jag grejar lite med trycksaker nu och tryckeriet frågar vilken pms-kod det är på loggans färg. När jag öppnar filen i Illustrator kan jag bara få upp cmyk, rgb och hsb. Kan någon förklara hur jag gör för att se pms- el. ncs-nummret?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om loggan är gjord med CMYK så skall det räcka om du ger dem värdena för CMYK-färgerna, då löser repron det på plåtarna så att det stämmer.

Om det vore så väl. Citat: "CMYK ,Koden är väl en data färgkod ? Då är det frågan om hur man ska översätta den till rätt färg i verkligheten.
Jag håller på att kolla upp detta."

Du kan läsa ut de olika värdena för CMYK (som står för Cyan, Magenta, Yellow och Karbon dvs.Svart) och på så sätt kan du lämna rätt värden till tryckeriet.

Det har jag givetvis gjort, men de förstår inte. Ingen som vet om pms eller ncs?

Har du gjort loggan med PMS-färger då?
Skillnaden mellan CMYK och PMS är att CMYK är standardfärger i tryckpressen medan PMS är blandfärger och om du har använt CMYK så skall de kunna ta fram rätt nyans med de värdena som du har.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag tror inte att du kan få fram NCS-nummret. Alla färger har inte ens ett NCS-nummer.

Okej, jag kontaktar tryckeriet och meddelar. Tack för hjälpen!

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

När de pratar om PMS antar jag att de menar "Pantone Matching System". Om du inte har gjort loggan i Pantones kulörsystem så kan du ju så klart inte ge de PMS nr. Eller kan och kan... Du får helt enkelt gå igenom pantonekartan och ge de nummret på färgen som bäst överensstämmer med din färg. (Finns det någon automatiskt omräkning från CMYK till Pantone?)

NCS kulörsystem (Natural Color System) behöver de väl inte ha för att trycka en logga. Om de inte trycker på textil eller en vägg. Den primära användningsområdet som NCS kulörsystem använd för är just Tygfärgning och för Målarfärger.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)