webForumDet fria alternativet

Vektorbilder

Design & grafik

6 svar · 626 visningar · startad av mappo

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg
Frågan#1

Jag behöver en vektorbild (typsnitt, clipart, eps) av en sked.

Var hittar man (gratis) sådana?
Jag har testat att söka med Google, men utan någon
större framgång.

Finns det andra vektorbaserade format än de jag nämnde
ovan (visst hör clipart dit förresten?)?

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Har du tillgång till Corel Draw så innehåller deras "bok" 1000-tals vektorbilder. :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Re: Vektorbilder

mappo skrev:

Jag behöver en vektorbild (typsnitt, clipart, eps) av en sked.

Vet inte exakt vad en vektorbild är, men kan detta vara nåt?

Nja, just DEN bilden är inte vektoriserad. ;)

VEKTORGRAFIK är uppbyggd av linjer och kurvor som definieras med hjälp av matematiska objekt som kallas "vektorer". I en vektorbild beskrivs bilden utifrån sina geometriska egenskaper. Bokstaven "A" t.ex. är t.ex uppbyggt av en matematisk definition av en cirkel med en viss radie, ett visst läge och en viss färg. Du kan flytta bokstaven, ändra storlek på det och ändra färgen utan att bildkvaliteten försämras.
Exempel på vektorgrafik är tex "Clipartbilder" som används i olika typer av program.

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg

Jag menar en bild som man kan skala upp utan att den
blir "pixlig". <- icke-förklaring

Jag har inte Corel Draw, men jag har Flash. Kan inte
Flash vektorisera bilder? Blir det bra?

Flash kan inte vektorisera bilden, men du kan skapa vektorgrafik i flash och du skapar (ritar) den själv.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Palle skrev:

Nja, just DEN bilden är inte vektoriserad. ;)

VEKTORGRAFIK är uppbyggd av linjer och kurvor som definieras med hjälp av matematiska objekt som kallas "vektorer". I en vektorbild beskrivs bilden utifrån sina geometriska egenskaper. Bokstaven "A" t.ex. är t.ex uppbyggt av en matematisk definition av en cirkel med en viss radie, ett visst läge och en viss färg. Du kan flytta bokstaven, ändra storlek på det och ändra färgen utan att bildkvaliteten försämras.
Exempel på vektorgrafik är tex "Clipartbilder" som används i olika typer av program.

Tack för den väldigt utförliga förklaringen, men Mappos förklaring var lite mer på min grad av svenska språket. "En bild man kan skala upp utan att den blir "pixlig" :e

465 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
334 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
334 ms — ändringar (db)