webForumDet fria alternativet

Filmeditering

Design & grafik

2 svar · 384 visningar · startad av jonne

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg
Frågan#1

Inte helt säker på att detta är rätt forum men vi testar:

Jag har börjat pyssla lite med hobbyeditering av filmer. Det min fråga kretsar kring är själva processen i att skapa och koda ner en film.

I detta fallet så har jag ett gäng (2gig för att vara excakt) bmp filer som jag extraherat ut. Min fråga är nu följande:
Vad är processen för att skapa en film av dessa? Laddar man bara in dem i exv premiere och behandlar dem som en vanlig film eller kör man de genom ett program först så man får ut en film som är komprimerad?
Om man sen vill ha en annan komprimering på filmen (exv XViD) kan man lägga på det på en redan komprimerad film?
Lite konfunderad över det hela så hoppas någon kan ge ett eller annat användbart tips :)

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Nä, det var fel forum, jag flyttar från Design till Foto & Film. :)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Generellt sett lägger man in alla bildsekvenser i redigeringsprogrammet och styr längd och eventuell beskärning/bildeffekter där. Därefter kör man ut en kopia i valfritt format och sedan får du förmodligen koda om filen till XViD.

Kolla i manualen till Premiere först om du kan importera bmp-bilder, annars brukar jpeg och tiff fungera utmärkt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
137 ms — ändringar (db)