webForumDet fria alternativet

Behandla scannad anteckning i Photoshop 7

Design & grafik

3 svar · 398 visningar · startad av jockek

Medlem sedan jan. 200134 inlägg
Frågan#1

Halloj!

Som nybörjare på Photoshop (ver. 7.0) vore jag mycket tacksam om någon kunde tipsa mig om hur man bäst behandlar en inscannad, handskriven anteckning.

Jag har alltså ett antal handskrivna anteckningar på rutat A4 som ska scannas och sparas på digital form för senare visning på en dator.

Jag scannar in sidan direkt i PS via TWAIN med en HP PSC 2210 utan problem och får då en bild enl. bilaga.

Frågan är nu hur man bäst behandlar den i PS för att göra den så tydlig som möjligt?
Vill göra texten mörkare men hittar inte rätt bland alla verktyg och funktioner.
Vilken upplösning vid scanningen är bäst? Är gif bästa filformatet?

TIA
/Jocke

anteckning_small.gif
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det beror ju lite på vad du ska göra med bilden i vilket filformat du ska ha. Du kan ju prova öppna Bild --> Nivåer och flytta den vänstra och mittersta pilen/pilarna till höger för att mörka själva texten. Risken är förstås att du även mörkar rutorna så de stör. Om du scannar in i färg och rutorna är i en annan färg än din penna så kan du använda möjligheten att utesluta en färg.

Medlem sedan jan. 200134 inlägg

Tackar! Det funkar ju bra.

Kan man på något sätt göra de tunna linjerna (som texten består av) lite tjockare så att man kan minska bildstorleken men samtidigt behålla läsbarheten?

Jag vill egentligen bara spara innehållet i anteckningarna (med så små filer som möjligt) så jag kan leva med att det inte blir så snyggt bara det går att läsa.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ju mer du ökar svärtan ju tjockare ska linjerna bli också, men där det inte finns någon information så lär du inte få någon heller.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)