Bildupplösningen mäts i ppi (=pixlar per tum), ibland används dpi (=punkter per tum) vilket är samma sak alltså :)
Mvh
/Cheezes
2 svar · 653 visningar · startad av loulof
Vad är skillnaden mellan ppi och dpi. Visst är det endast olika namn på samma sak?
Bildupplösningen mäts i ppi (=pixlar per tum), ibland används dpi (=punkter per tum) vilket är samma sak alltså :)
Mvh
/Cheezes
Njae, nej.. ;)
DPI
Dots Per Inch, används för att ange upplösningen för en skrivare - hur många punkter som ryms inom en tum på pappret. Ofta beskrivs bildläsares upplösning något felaktigt med dpi. (Betecknas ibland även som ppt - punkter per tum. Ej att förväxlas med ppi, se nedan.)LPI
Lines Per Inch (linjer per tum). Förkortningen används för att beskriva linjetätheten eller upplösningen på en dia, en påsiktsbild eller en tryckprocess. Det säger hur många punktlinjer som ryms inom varje linjär tum. Vilka värden som är möjliga bestäms både av tryckpressens begränsningar och av papprets kvalitet.PPI
(Pixels Per Inch) talar om hur många pixlar eller bildskärmspunkter som får plats inom en tum.
Begreppet används när man pratar om upplösningen på en bildläsare eller bildskärm eftersom dessa inte registrerar riktiga punkter som på papper eller film, utan digitala pixlar.
(Obs, det här har jag haft fått någonstans ifrån tidigare så jag ska inte ta åt mig äran för förklaringen, har det som egen minneslapp)
- Här kan du exvis läsa mer (pdf): http://www.justnu.se/lund/