webForumDet fria alternativet

Storlek på bakgrunds bild?

Design & grafik

11 svar · 469 visningar · startad av Athena

Medlem sedan mars 200380 inlägg
Frågan#1

Vad ska man ha för storlek, filsort och upplösning på bakgrundsbilden om man gör den i photoshop för att den ska bli snygg? :q

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

upplösning: 72 dpi
Filsort: gif, jpg lr png - lite beroende på antal färger (jpg f fotobaserade saker, gif f övriga)
Storlek: beror på vad du designar för och vad som mer finns på sidan, en gammal tumregel är att hela sidan, dvs text plus bilder ej ska vara över 50 Kb.

men... ??

Men om det inte får vara hög upplösning på bilden och jag vill ha den som bakgrund i ett html-dokument hur gör jag då? Om jag sätter lägre upplösning i photoshop så blir bilden liten trots att jag valt att jag ska ha en större bild... Fattar inte... :q :q Eller sätter man detta i html-filen??

Medlem sedan dec. 1999252 inlägg

Upplösningen är bara intressant om du tex ska skriva ut bilden, den saknar betydelse om du ska visa bilden på skärmen.
Ange bredd och höjd i pixlar, ex bredd 800 x höjd 400 pixlar.

Du kan ju iofs göra bilden hur stor som helst när du jobbar med den för att sedan minska ner den till rätt storlek.

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Magnus skrev:

Upplösningen är bara intressant om du tex ska skriva ut bilden, den saknar betydelse om du ska visa bilden på skärmen.
Ange bredd och höjd i pixlar, ex bredd 800 x höjd 400 pixlar.

Du kan ju iofs göra bilden hur stor som helst när du jobbar med den för att sedan minska ner den till rätt storlek.

Du menar dpi. Med upplösning menar man bredden och höjden.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Ska du ha en stor HEL bild eller ska du göra ett bakgrundsmönster? Ska du ha en stor HEL bild så blir bilden onekligen stor även om du har en hög komprimering i JPEG för att få ner storleken, bilden måste dessutom täcka hela den bakgrund dina besökare kan tänkas ha, eller om du styr storleken på fönstret själv. Gör du ett bakgrundsmönster så behöver bilden inte vara speciellt stor i yta då den upprepas med jämna mellanrum över hela sidan, oavsett hur stor skärm besökaren har.

Ja hel...

Ja jag hade tänkt mig en hel bild, men det kanske är uteslutet?

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

det behöver det inte vara - vad är det för sorts bild du har tänkt dig? Ett färgglatt foto är kanske inte det bästa, risken är att den komprimeras sönder när du försöker få ner fil-storleken. Har du däremot en stor bild som endast innehåller ett fåtal färger går det att få ner ganska mycket om du sparar det som en gif-bild exvis.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Du "måste" dock anpassa storleken på fönstret för att det ska se vettigt ut.

En svartvit bild

Jag tänkte mig en svartvit bild.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Hur stor sida gör du? typ 800x600 eller större? Lite beroende på hur mycket detaljer bilden har (oavsett om den är svartvit eller inte) så får du räkna med att den blir minst 50K stor. Större storlek och/eller mer detaljer, större vikt på bilden.

800x600

Ja, 800x600 hade jag nog tänkt mig.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)