webForumDet fria alternativet

Installeringsproblem av typsnitt

Design & grafik

7 svar · 425 visningar · startad av Mayki

Medlem sedan sep. 200075 inlägg
Frågan#1

Hejsan!
Hoppas på att någon kan hjälpa mig!

Jag använder Windows-98. Har hittat ett typsnitt som jag lagt i Font-mappen i Windows (eftersom det inte finns "installera nytt teckensnitt" på Arkiv-menyn).
Det är alltså installerat, men problemet är, att
när jag jobbar i World så kan jag inte få fram det! (inte i något annat program heller för den delen).

Är det någon som har nåt tips?

Mayki

:q

Medlem sedan dec. 2002789 inlägg

Ladda hem Adobe Type Manager som finns i en gratis version på http://www.adobe.com/products/atmlight/main.html och använd denna för att installera dina teckensnitt.

Det finns ett annat program som heter FontExpert men den har jag ingen länk till.

Att bara lägga teckensnittsfilen i c:\windows\fonts räcker inte alltid.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om inte "Installera nytt teckensnitt" finns i Arkivmenyn när du står i c:\windows\fonts behöver Windows repareras lite.

Leta rätt på Powertoys hos MS, installera Tweak UI och gå till fliken Repair - där tar du Repair Font Folder ("when you find that the Font Folder has lost its magic and is acting like a normal folder"). Mycket bök för ingenting kan tyckas, men Tweak UI är extremt användbart. :)

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

instämmer med stefan. jag hade själv samma konstiga problem. i visssa program funkade det att bara ha typsnitten inlagda i fonts-mappen, medan andra program inte kände av typsnitten...

så stefans tips är helt klart att rekommendera

OK....
men jag kan inte finna Power Tools/Tweak UI att ladda ner för just Windows-98. Funkar det inte med 98:an?

Härligt !!

Tack för hjälpen!

Jag upptäckte att det på senaste PC för Alla´s CD fanns med just Tweak UI.
Nu funkar allt fin-fint! :)

Mayki

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Sa ju det, Tweak UI rockar! :)

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

gutt. :e

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)