Vissa dagar uppträder mitt Photoshop (6.0) extremt slött. När jag t.ex. byter vertyg eller klistrar in någonting i ett dokument "fryser" programmet ett par sekunder innan det händer någonting. Väldigt irriterande, och det märkliga är att det bara händer ibland. Omstart hjälper inte. Vad kan detta bero på?
Det kan bero på en hel massa saker. Men troligtvis är det för att du har någonting som belastar arbetsminnet (ramminnet). Du kanske använder dig av väldigt stora urklipp eller liknande..?
Jag undersökte fenomenet lite nogrannare och upptäckte att dessa "frysningar" sker med jämna mellanrum. Det kommer i vågor så att säga och med exakta mellanrum tidsmässigt. Jag kan alltså arbeta som vanligt och göra vad jag vill utan problem i ca 5-6 sekunder, och sedan fryser programmet i ca 1.5-2 sekunder och därefter har jag ytterligare 5-6 sekunder utan frysning o.s.v. o.s.v.
Nätverkstimeouter? Jag får exakt samma grej om jag en dag accessat tex ett dokument på en annan maskin och nästa dag finns denna maskin inte tillgänglig. Det gäller även om jag jobbar med ett helt annat dokument.
Samma sak kan gälla nätverksskrivare. PS är slött tills man slår på den skrivare man senast skrev ut på.
För all del, fast jag tycker fortfarande att du har all rätt att lacka ut på PS (Windowsversionen) och dess dåliga hantering av otillgängliga nätverksresurser.
Vad gör man tex om man öppnat bilder på en Laptop över nätverket och Laptopen nästa dag inte finns där?
Jo, man tvingas öppna 30-40 lokala dokument för att rensa Photoshops "minne" över gamla dokument så den kan sluta att febrilt leta efter dem.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e