webForumDet fria alternativet

slices - mer snabbladdat?

Design & grafik

8 svar · 418 visningar · startad av Lukewarm

Medlem sedan jan. 200353 inlägg
Frågan#1

Ska man alltid - där det går - dela upp webbgrafik i slices?
Ponera att du gör en logo till en sida, bilden är, låt oss säga 550x200px.
Kan man ha den som en enda stor bild eller bör man dela upp den i slices? (vad blir förresten "slice" i webbsammanhang på svenska)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Nja, jag tycker nog att du kan köra den i en fet bild. Vore kul att se ett exempel, om du har något.

Enligt min engelska ordbok så betyder slice bland annat...
"del, andel [«»_Ex a slice of the profits], stycke, bit, smula"

Medlem sedan jan. 200353 inlägg

Dryden skrev:

Nja, jag tycker nog att du kan köra den i en fet bild. Vore kul att se ett exempel, om du har något.

Enligt min engelska ordbok så betyder slice bland annat...
"del, andel [«»_Ex a slice of the profits], stycke, bit, smula"

Lugn, i sinom tid. ;) Jag jobbar med en ny sida åt/om/för mig själv. Det går långsamt för jag har en skapande blockering utan like. :(

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Tveksam till att du tjänar laddningstid på att slica den.
Låt oss säga hela bilden "väger" 50kb(stor bild) du delar den i tio bitar och varje bit blir 7kb så blir ju det 70kb.
Detta för att infon om vilket format det är, dimensjoner o.l. skrivs in i varje bild, iställetför att som med en bild skrivs in en gång.
OBS: jag har inte testat, bara lite "logik"( :q ) :e

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

...plus att det blir några bitar extra för den extra kodning (tabellceller osv) som måste göras om man ska dela upp bilden. ;)
Har du inget behov av att dela upp den så låt den vara som den är.

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Anleding till att bilder delas upp kan ha en bakgrund då man inte hade möjlighet att göra en map på bilderna. Det går alltså tillbaka till väldigt gamla internetläsare. Sedan blev det ju lättare att länka delar i bilder och nu finns hur många möjligheter som heslt. Att dela upp bilden är nog onödigt. Hur som helst blir det en massa mer htmlkod :)

Men det finns ju lite anledingar att göra det. T.ex om det är ett sk. kollage. Det kanske innehåller ett foto och lite coola streck eller någonting annat. Hur som helst är det ju i det fallet kanske lämpligt om man har fotot i jpg och strecken i gif. Men nu kan man lösa det med annan hjälp.. PNG. Sedan kanske du kör med en kass server och inte alla bilder funkar. Då kanske du får några att funka och resultatet blir okej.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Tror inte heller att man tjänar så mycket på det, iaf inte vad det gäller tid. Sen kan det vara så att det _känns_ snabbare eftersom varje bit laddas rätt snabbt i stället för att se en stor tung bild. Viktigast tycker jag är att försöka komprimera bilden så mycket som möjligt utan att förlusterna syns (när man inte jämför orginalet och den komprimerade)! Något som jag tycker gör att laddningen känns mycket snabbare är när man använder "progressiv" laddning (tror jag det heter), dvs att bilden laddas så att den tonas ut och inte uppeifrån och ner!

En anledning att visa delar sina bilder är att dom försöker förindra stöld av dem. Den som vill ja bilden måste ju då ladda ner alla delar samt klistra ihop den. Mycket jobb om man inte är sååå intresserad av bilden!

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

En anledning att visa delar sina bilder är att dom försöker förindra stöld av dem. Den som vill ja bilden måste ju då ladda ner alla delar samt klistra ihop den. Mycket jobb om man inte är sååå intresserad av bilden!

Man kan ju alltid bespara sig tid med att göra en skärmdump :p

En gång, för kanske fem årssedan, använde jag "lowsrc" i img koden. Då kunde man t.ex. ha en monokrom, läs tvåfärgad, gif som laddades snabbt först och sedan laddades den "vanliga bilden" Detta var ganska så smidigt. Vet inte om det stöds fortfarande.. Har bara sett det användas på ett fåtal sidor.

Medlem sedan aug. 2000359 inlägg

Använder själv slices för bilder som består av både foton och text, så att jag kan kombinera det bästa av jpg och png. Då kan man faktiskt spara bandbredd (html inräknat). Men att dela upp stora foton i slices är bara onödigt.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)