Om jag har 2 lager och skulle vilja göra ett lager av dessa hur ska jag göra.
Kanske dåligt formulerat. T ex en 4-kant och en cirkel koplas samman genom ett streck, detta blir 3 lager och ser mongo ut om jag ska lägga skugga, alltså måste jag göra dessa till ett lager innan jag kan lägga skugga
Tryck CTRL+E så sammanfogas det övre lagret med det som ligger under. Eller så kikar du längst ner i Lager-menyn där alternativ för sammanfogning av lager finns.
Skall du lägga ihop två lager som placerar du dem med det som skall vara över över och det som skall vara under under. Sedan är det bara att markera det övre och trycka CTRL + E så har du länkat samman dem. Markerar du ett annat lager och trycker CTRL + E så samman för du det med det som ligger under. Se bara till att lagren ligger intillvarandra i lagerpaletten.
Har du däremot använt dig av en effekt får du först lägga till ett nytt lager under det lager där effekten är. Sammanfoga det nya med effektlagret och sedan sammanfoga de du skall sammanfoga. Svårare än så är det inte.
Tyvärr så måste du nog slå ihop lagren för att göra en "layer effect" på båda samtidigt. Du kan ju alltid göra en dublett av dem som du kan spara och göra osynliga, och sen göra din effekt på de sammanslagna lagren. Att göra en "layer effect" på ett "layer set" går tyvärr inte, annars hade det varit ett bra alternativ. Däremot funkar det att köra redigeringslager på olika "layer sets".