Ser ut som Silkscreen.
Sök på Google så hittar du den.
Hej, jag har surfat in på många sidor och ser att vissa har t ex menytext som bifogad film. E det en font (och isåfall vilken) eller?
14 svar · 479 visningar · startad av Castroman
Hej, jag har surfat in på många sidor och ser att vissa har t ex menytext som bifogad film. E det en font (och isåfall vilken) eller?
Ser ut som Silkscreen.
Sök på Google så hittar du den.
Tack
Tackar! Dock märker jag att texten inte blir hel och ser ej snygg ut när jag skriver i tex Front Page. Kolla bifogad fil och försök förklara varför...?
filen...
Du kanske har fel storlek på texten, när jag använder min "pixel" font (Rotorcap Extended typ) så kan jag bara använda den i storlek 8 och utan "smooth" på texten. Hoppas du förstår, det kanske är något sånt fel...
silkscreen ses bäst i storlek 6
sen är ett tips att inte använda den som text på en hemsida utan endast i bilder då inte alla har den installerad och då får man den vanliga Times New Roman istället och då blir det fult ;)
använd bara standars typsnitt på hemsidor (verdana, arial osv.)
Jaja, det förstår jag självklart. Meningen var ju att använda fonten som text i en länk, ikon etc. Testade storlek 6, men den blev ju skitstor. Jag menar i program som Front Page, eller det är anteckningar som gäller?
Du ska skriva med den i Photoshop, eller liknande bildprogram.
I PhotoShop eller liknande kommer du få problem när det skall vara ett jämnt radavstånd. Jag rekomenderar dig att installera Win95 och köra Paint där, då funkar det som det skall och allt blir rätt.
Installera win95 bara för att skriva en text i paint? hahaha :P
Vet inte hur det är i ps men i psp fungerar det utmärkt att göra bilder med text på... och jag tror att det går i ps också. Det vore konstigt annars :)
Njea... PS är faktiskt svårare att skriva i. Tycker jag iaf.. man får ofta inte texten som man vill ha den.
Problemet med att skriva en text i PS är att den inte blir så exakt som scrrenfont. Det blir lite olika mellanrum men det kan man ju förskjuta sedan. Själv hanpixlar jag alla pixelfonter för bästa prestation dock tar det oerhört lång tid.
1. Man kan ha en speciell font på sin sida (med koder kan man "tvinga" personer få hem fonten
2. I PhotoShop (för att bli av med "blur:et" så när du skriver texten markerar så att den inte har "anti al.." något :e på så sätt får du bara pixel fonten och inte blur effekten
Förstår inte hälften av era problem....
Silkscreen är och skall användas i storlek 8 *period*
Svårt att skriva texter i PS? PS är ju hur bra som helst när det gäller den typen av textbehandling. Har ju alla typer av textformateringar man kan tänka sig. Handpixla? Varför skriver du inte ord för ord, eller bokstav för bokstav?
btw.. skulle chansa på att det är ett teckensnitt i "Rotor-familjen"..
:)
Hur som helst så har man olika metoder man använder sig av. Silkscreen tycker jag har vissa lite tråkigare bokstäver så därför har jag valt att göra mina själv. Har förövrigt hittat ett smidigt program. Det mesta funkar men det kräver lite arbete av användaren.