webForumDet fria alternativet

Från QuarkXpress till Freehand

Design & grafik

3 svar · 222 visningar · startad av krist_ina

Medlem sedan jan. 20032 inlägg
Frågan#1

Ska trycka en förpackning där designen är gjord i QuarkXpress, nu vill tryckeriet ha filen i Freehand. Hur gör man detta enklast? Kan man tex spara i Quark i .eps format som då kan öppnas och redigeras i Freehand? Mycket tacksam för tips och förslag.

/Kristina

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Du kan tyvärr inte redigera filen i FreeHand även om du konverterar den till eps-format i QuarkXPress.

Oftast brukar man ju göra ritningar/illustrationer i FreeHand och montera in dem i QuarkXPress och inte tvärtom.

Det går ju kanske att importera bilden i FreeHand, men du kommer inte kunna påverka den.

Medlem sedan jan. 20032 inlägg

OK. Den aktuella bilden innehåller såväl textavsnitt som bilder. Förpackningen ser bra ut nu i QuarkXPress kan man då räkna med att det inte blir några förändringar vid konverteringen till eps-format i QuarkXPress? Eller törs jag läömna den så till tryck?

Det här är inte mitt område och tydligen var det inte heller designkillens som gjorde jobbet i Quark.

Tackar för informationen,
/Kristina

Medlem sedan juli 200183 inlägg

Designkillen har inte gjort något fel tycker jag, det verkar konstigt med ett tryckeri som inte kan hantera Quark. Du kan lugnt konvertera till .eps eller .pdf från quark. Om du levererar det som freehand-fil så är det större sannolikhet att det blir fel.
Kan inte tryckeriet ta emot eps eller pdf så byt tryckeri.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)