webForumDet fria alternativet

lighteningeffekt

Design & grafik

7 svar · 311 visningar · startad av costodia

Medlem sedan aug. 2000864 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja göra en sådan här

hur gör man det?

bg_over2_412.gif
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Fada en färg till vitt, förstora, print screen, klipp ut en lämplig bit, fylla på den färg du vill ha.
Lite oklart kanske men du kanske begriper :e

nej tyvärr inte

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ta ditt favo.bild/ritprogram.
Gör en gradient i dina favoritfärger, förstora upp till du ser enskilda pixlar, tryck på "print screen", klistra in som ny bild, markera en sektion som ser bra ut på din nya bild, kopiera den biten, gör en ny bild i din favoritfärg, klistra in den kopierade biten i den ena enda(eller där du vill ha "pixelefekten").
Bättre? ;)

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Att köra skärmdupsprincipen är lite överdrivet onödig om man inte enbart sitter på bildbehandlingsprogram som Win 3.11's Paintbrush eller dylikt.

Enklaste sättet är att använda sig av PhotoShop version 4 eller senare. Gör en gradient eller liknande, effekten kan du få med airbrushen. Tänk på att ha en vinkel ca 45 grader.. När detta är klart markerar du området du skall "ruta" och går in i menyn filter/pixelate/mosaic och vips har du fått rätt effekt.

Prova dig fram genom att göra en stor bild först. Effekten är ofta förekommen på bilder där någonting skall döljas för den som ser den exempelvis på en brottsling på tv

Lycka till!

tack ejick, men jag förstår inte riktigt hur du menar.
jag gick in i PhotoShop 7 och valde "pensel" sedan tog jag och och tog mosaic på det, och bilden var fortfarande helt orange

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Okej.. jag skickar upp några skärmdumpar för att visa dig.

Bilden nedan visar hur du skall gå tillväga när du ritar upp det som skall göras till mosaic.

Bilden under visar resultatet efter att mosaicfiltret har tillämpats.

Lycka till!

tack nu förstår jag

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)