Jag har en digitalkamera som sparar bilder i jpeg-format med kompressionsgraden fine eller normal.
Vilket ger bäst kvalitet; att spara bilder med upplösningen 2832*2128 pixlar som normal eller med upplösningen 2048*1536 pixlar som fine?
I båda fallen blir filstorleken ungefär 1,2MB.
Beror ju på vad du ska använda bilden till. Om du behöver det större formatet men kanske inte superkvalité för finare tryck. Ska du bara publicera på webben kan du ju till och med gå ner i storlek ännumer.
Men för finare tryck rekommenderar jag dig den högre upplösningen med bättre kvalité. Du kan ju ställa om sånt "on the fly" så om det är nåt speciellt, kanske nåt som kan bli en broschyr så slänger du iväg en bild i högsta upplösningen med bästa kompressionen.
Jag ber om ursäkt för att jag eventuellt postat i fel forum. Jag ska inte använda bilderna för webben. :r
Bilderna ska över lag inte till tryck, men jag vill ha möjligheten att skriva ut dem med ett bra resultat.
Det jag mest är intresserad av är vilket som ger bäst kvalitet under förutsättningen att man använder samma filstorlek.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25