Längre ner ser ni en tråd där jag frågar vilket illustrationsprogram ni tycker är bäst. Här och många andra säger att Adobe Illustratur är överklägset tätt föjlit av Freehand, Corel ska man där i mot hålla sig ifrån. Har nu testat Både Illustrator och Draw 10. Trots att jag använder photoShop tycker jag att Corel är mycket midigare än Illustrator! Varför "dissar ni" och många andra Draw och ser Illustrator så mycket bättre? Ser nu bara till användarvänlighet, funktioner etc, inte pris, möjlighet till arbete eller liknande. Kan det vara så att många tror att störst (populärast) är bäst utan att ens kanske testat mer än Illustrator? För visst jag kan jag hålla med om att kommer man till en arbetsplats är möjligheten stor att dom använder Illustrator precis som MS Word. Eller är det så att jag missat något?
Alla blir salig på sin egen tro, heter det väl. Gillar du Corel så kör med den. Men den är ingen standard i branschen vilket kan göra att det blir problem om du ska lämna iväg filer till andra.
Jag har Corel Draw 10 med Photo-paint 10 och R.A.V.E.
Har inte installerat det ännu eftersom jag inte vet vad det kan användas till.
Berätta är du snäll.
Kan börja med att säga att jag aldrig använt varken CD (Corel Draw) eller AI (Adobe Illustrator) innan, men här kommer några saker jag kommer på nu...
Först och främst tycket jag det är svårt att hitta en logik i AI, känns välidgt rörigt. Vet man inte hur man gör något är det mycket lättare att prova sig fram i CD tills det blir rätt
AI hjälpen innehåller inga bilder (vad jag hittat hitils) medan i CD:s hjäp är där bilder på minyer etc så att man snabbare hittar och löser sitt problem
Skulle göra en gradiat (tona, från färg till färg) i AI och det tog ett tag innan jag hittade hur jag skulle få färg och inte bara svart-vitt, även om jag nu vet hur man gör tycker jag det är mycket lättare att göra det i CD där jag även hittade det direkt.
Något som kanske är av mindre värde men där är en gräns på hur högt man kan zooma i AI vilket det "inte" finns i CD. Varför ha en gräns?
Så fort man lägger ut eller markerar något i CD (ex bara ett sträck) ändras den övre menyn så att dom vanligaste funktionerna för det objektet kommer fram och man kan lätt ändra storlek, form, vinkel, tjocklek etc etc utan att behöva leta upp rätt palett för den funktionen som i som i AI
Sen startar CD på några sekunder och AI tar en hel evighet...På min 1 Gig med 256 ram och win XP startar CD på 22 sekunder medan AI tog 40 sekunder. Nästan dubbelt så lång tid!!
I AI kan man heller inte se hur en Font SER UT, jag kan inte alla fonters utseende i huvudet! I C kommer det upp liten ruta brevid där man väljer fonter som visar fontens utseende.