webForumDet fria alternativet

Snygga bilder / Tutorials

13 svar · 564 visningar · startad av Jymdis

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Hej!
Jag vill lära mig göra en speciell sorts bilder som jag inte riktigt vet hur dom har gjort... Kan väl försöka komma på men undra först om det finns nån tutorial ute som beskriver d =)

http://www.istockphoto.com/file_closeup.php?id=28047 <-- Bra exempel på en sån bild.. Vet inte riktigt hur man ska beskriva det närmare :)

tack på förhand

ejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg

För mig ser det ut som någonting som går att få till med lite pyssel i Photoshop. Lär dig grunderna i det programmet så kan du prova dig fram helt enkelt.

Den hårda vägen är den bästa vägen :)

grunderna kan jag, tro mig!
och visst, jag kan få lite nice grejer men jag vet inte, jag kanske är överkritisk eller nåt men jag tycker bara inte det blir snyggt.

bymarieMedlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag vet att https://www.massus.net har liknande tutorials..

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

your such a trendwhore jymdis ;) jag är så trött på denna typ av bilder, dags å komma på nått nytt tror jag

bymarie: tack, ska titta!
erka: hehe du säger det... jo visst kan det vara kul med nya saker och förhoppningsvis får man en liten egen touch på det hela =)

fakenick!Medlem sedan juli 2002202 inlägg

Bilden du visade i fråga, och bilder i klass med den är inte alls särskillt svårt.... Oftast är det bara att dra några olika sträck med penseln osv.... lägga på 60000 effekter och :)..
Det jag tycker är svårt är att göra 3D bilder... Har man en viss erfarenhet av 3D (veta hur man ska göra vibbar för att dom ska se 3dimensionella ut) så är det säkert inge svårt.... Men jag kan inte alls måla :) jag lever på effekter och verktyg för att göra snygga bilder :P

metalfanMedlem sedan sep. 2002127 inlägg

De flesta som gör sådana bilder har alla sina egna tricks och knep, som ofta varierar och utvecklas från bild till bild..

Först måste man känna sig hemma med verktygen, dvs leka med photoshops filter, bygga med olika lagereffekter osv.
Basfunktionerna i t.ex 3dstudio max för att ytterligare kunna piffa upp bildernas innehåll är att rekommendera.
Ett vektorprogram kan säkert också vara nytta i vissa lägen, men de flesta saker går lika bra i photoshop.

Det som gör bilderna bra och intressanta är dock inte något särskilt filter eller program, utan ett gott sinne för färg och form, komposition, osv..

Jag försökte själv göra ungefär sådana bilder för några år sen, men inspirationen tröt efter ett tag..
här är ett av mina försök: (dra länken till adressfältet för att ladda) http://hem.passagen.se/metlfan/SupraKarma.jpg
det finns några fler på min hemsida (klicka i sign.)

Jag började med två eller tre simpla renderingar i 3dstudio (wireframe, vanlig och kanske nån mer), som jag helt enkelt lekte med i photoshop ett tag.

metalfan:
okej... well 3dstudio max är jag ganska hemma i så det är inga problem.. jag antar det är är ett gott sinne som fattas!

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Hur kommer det sig att så många har råd att använda 3D studio? Ett program som kostar runt tjugotusen. ;)

Mr. N:
använder programmet i skolan då jag går en utbildning i vr teknik och dom har därmed en giltig licens av det. tycker att om du inte har nåt att tillföra tråden så gå och klaga nånannanstans.

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Go, Jymdis! ;)

/me drar sig tillbaka

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Hur kunde du uppfatta det som ett klagomål? Jag ställde en enkel fråga eftersom jag har sett att många använder sig av 3D studio och undrar hur det kommer sig. Du behöver väl inte bli sur för det? Det var inget personligt påhopp utan en allmän förfrågan.

Men lägg det i en egen tråd då eller nånting?
Eller du tyckte det passade in under den här rubriken?

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)