webForumDet fria alternativet

Visitkort

Design & grafik

12 svar · 774 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag ska snart göra en upphandling av nya visitkort till företaget.
Nu vill jag veta vad det absolut flashigaste man kan ha i visitkortsväg. Jag vill inte ha en liten CD-skiva eller något extremt överdrivit utan bara ett stilrent snyggt vissitkort. Personen som man ger visitkortet till ska känna sig uppskattad att han får ett så fint visitkort, han ska tro att det är extremt dyrt och att det inte är alla som får det.

Jag hade tänkt mig typ detta: Elfenbensvit, med reliftryck och fyrfärg på logotypen.

Nått som saknas?

Medlem sedan aug. 2002237 inlägg

Hmmm... spontan reaktion...

Visst är utseendet viktigt för vissa kunder... Men de "bästa" kunderna bedömmer INTE en leverantör på visitkortet.

Jag har på mitt vår logga (2 färger, svart och mörkblått) sedan har jag kontaktinformation och titel i svart... sen har jag loggan diagonalt lagd i bakgrunden som en vattenstämpel... (MYCKET effektfullt...=) på baksidan har jag en kort sammanfattning om företaget... BÅDE på svenska och engelska... ENKELT, stilrent/stilfullt och informativt...

Jag drar ner på kostnaderna oxå genom att bara använda svart och blått... allt det andra är ju i svart eller gråskala (som är svart egentligen...=)

om du vil... så kan jag skicka en inscanning så får du se hur det ser ut...

Så mitt råd... håll det hellre stilrent än flashigt...

Lycka till... (behöver du hjälp med själva tryckninge så kan jag hjälpa dig med en av våra leverantörer...)

MVH / ShoGun

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Det är stilrent och klassikt jag vill ha. Det tycker jag också är flasigast.

Det blir nog bara en färg (mörkröd) men måste inte de 4 färgerna blandas för att få fram en viss färg?

Medlem sedan dec. 2000557 inlägg

Tjockare smörpapper.. halvtransparent.
Hur snyggt som helst! :)

Medlem sedan aug. 2001112 inlägg

Beror ju också helt på vad för kunder man har.
Den erfarenheten jag har är att använda enkla och snygga visikort. Kommer man till en statlig institution och slänger upp ett flashigt visitkort kommer de ju bara att rynka på näsan...

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Less is more!

Kul format är ett stående visitkort, dvs inte det klassiska 90x55 mm utan 55x90 mm. Det får upp ögonen lite.

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

CyberPet skrev:

Less is more!

Kul format är ett stående visitkort, dvs inte det klassiska 90x55 mm utan 55x90 mm. Det får upp ögonen lite.

jepps, och gärna ett matt fiberpapper. Lite udda typografi kan också göra mycket. :)

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

Användarvänligt!
Jag tycker det ska vara en rejäl tom yta, kanske 40_50% av kortet, ämnat för kompletterande anteckningar. Jag anser att ursprunget till ett visitkort är ett avrivet hörn från ett blankt A4-papper där man sen antecknade namn, tel, ev företag osv på den man visiterat/besökt. På tomytan kanske man skriver mötestider eller ??
Övrig yta bör vara tydlig/enkel.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

ShoGun: Vilket företag jobbar du på?

Medlem sedan juli 2000231 inlägg

Är det någon som har testat https://www.visitkort.se? Jag funderar på om man ska beställa ifrån dom. Eller finns det andra som är billigare/bättre?

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

ett stående visitkort må vara snyggt, men det kommer att skapa irritation, väldigt många sparar ju visitkort i små pärmar och liknande, och de är alla gjorda för liggande visitkort. Vilket innebär att det blir jobbigt att läsa av telefon nummer tex.

Det viktigaste på visitkortet tycker jag är att all information är med på ett tydligt sätt. tel nummer går lätt att läsa osv. Sen är det bra med loggan för det gör att man hittar det snabbt när man bläddrar bland visitkorten. Sen om det är snyggt eller ej... tja. Spelar ingen större roll.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

mrblonde, de stående visitkorten är i samma format som de liggande, dvs, den som stoppar ett visitkort in i en plastpärm kommer mycket väl att kunna läsa kortet utan att behöva vrida på pärmen eller huvudet.

Tro mig, jag har gjort ett hundratal visitkort under mina 20 år inom den grafiska branschen... jag har sett ALLA modeller (fräckast var nog den i trä).

Medlem sedan nov. 20023 inlägg

En snygg sak som jag blev imponerad av var att dom hade stansat ut ett visitkort. T ex loggan. Om man har en figur i en och samma färg så kan man ju stansa ur hela loggan (förutsatt att det inte är nåt på baksidan som försvinner eller att pappret blir för svagt!
Förstår du vad jag menar?? Hoppas på det!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)