Program?
Jag kan av någon anledning inte välja "anti-aliasing" när jag använder "rectangular marquee tool". Kryssrutan är alltså inaktiverad (grå). Vad tror ni det kan bero på?
10 svar · 299 visningar · startad av Skarre
Jag kan av någon anledning inte välja "anti-aliasing" när jag använder "rectangular marquee tool". Kryssrutan är alltså inaktiverad (grå). Vad tror ni det kan bero på?
Program?
Har du kollat feather-inställningarna? (antar att det är PS?)
Tengblad skrev:
Program?
Hehe, det glömde jag visst. Det gäller Photoshop 7.0. Feather-inställningarna hänger väl inte direkt ihop med anti-aliasing, eller? Jag kan ändra feather, men kryssrutan för anti-aliasing bredvid är inaktiverad. Dock fungerar det med det cirkulära markeringsverktyget.
Tänk efter lite..
Anti-alias gör ingen nytta på linjer som är helt horisontella/vertikala. Du kan alltså inte få linjerna att se ännu rakare ut än vad de blir med rektangulara markeringsverktyget..
Det har du naturligtvis alldeles rätt i. Hahaha! :e
Men, nej fan, det här går jag inte med på. :) Jag satt och pulade med Photoshop och kom ihåg varför jag ursprungligen ställde frågan. När jag gör en rektangulär markering och sedan kör "smooth" för att runda av kanterna vill jag ju ibland ha anti-aliasing på hörnen, annars blir de väldigt skarpa och fula. Hur åstadkommer jag detta?
Är det blurfiltret du menar med smooth?
Pröva med IMAGE>ADJUSTMENTS>LEVELS och dra de två yttersta pilarna in mot mitten, eller har jag missförstått dig nu?
Nej, alltså: Select > Modify > Smooth... :)
Ok, då är jag med.
Har du provat att använda Rounded Rectangular Tool (hotkey: U)?
Där kan du ställa in anti-alias samt välja hur stor radius du vill ha på dina hörn.
Gör så på ett nytt lager och ctrl+klicka på lagret i lagermenyn så får du en (förhoppningsvis) trevlig markering.
Visst, det fungerar ju (nästan, med tanke på att sidorna också blir anti-aliased) men det blir ju lite omständligt. Lite märkligt kan tyckas att man inte kan få anti-aliasing på hörnen när man kör smooth. Nåväl, man kan inte få allt här i världen. :)