webForumDet fria alternativet

Komplexa former...

Design & grafik

3 svar · 292 visningar · startad av trexter.com

Medlem sedan apr. 20021 203 inlägg
Frågan#1

Finns det någon tutorial ute på hur man gör komplexa och symetriska former i Photoshop? Jag vet hur man gör en fyrkant, en halvmåne, en boll... men hur gör jag om jag vill rita en figur som den nedan (men med mjuka kanter, symetrisk och som är snygg... ;) ):

:)

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

Anvand dig av banor, skapa markering, kantutjämning exvis

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Engelsk tutorial
1. Rita dina kvadrater och cirklar
2. BLUR! typ 7 i blur
3. Adjust och håll på tills du får den kant du vill ha

var det detta du ville veta?

Medlem sedan sep. 2002127 inlägg

Det finns alltid fler sätt att göra samma sak. Jag gjorde detta ytterst snabbt för att visa ett ganska enkelt sätt.

1. Gör ett nytt lager.
2. Rita en oval (eller hur du nu hade tänkt dig) med markeringsverktyget och fyll den sedan med färg. Det är den här formen som de fyra "bladen" får, så se till att de blir som du tänkt dig innan du fortsätter..

3. Kopiera ovalen och lägg den ovanför den gamla. Håll in Alt för att kopiera och håll ned Shift samtidigt för att flytta den i en rät linje uppåt (90-graders vinklar).

nu bör det se ut ung. såhär:

4. Markera hela lagret med Ctrl+A.
5. Tryck Ctrl+C, Ctrl+V för att kopiera hela lagret till ett nytt lager.
6. Tryck på Ctrl+T (free transform). Och högerklicka på figuren. Välj "Rotera 90 grader" från menyn och justera sedan så att ovalerna hamnar i rätt höjd..

..alltså ungefär såhär:

7. Gör ett nytt lager. Här ska den vita mittcirkeln göras.
8. Skapa en perfekt cirkel genom att hålla ner Shift när du använder markeringsverktyget. Ett tips, ställ muspekaren i mitten av figuren och tryck ned Alt+Shift samtidigt som du gör markeringen.
Ytterligare ett tips.. Du kan flytta markeringen om du märker att den hamnar snett. Håll ned mellanslag samtidigt som du flyttar musen (under tiden du gör markeringen alltså)

9. Fyll markeringen med vitt.

Slutresultat:

Med lite experimenterande kan du säkert göra mycket bättre än detta :birp

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)