webForumDet fria alternativet

3d program?

10 svar · 492 visningar · startad av Hans-Erik

Hans-ErikMedlem sedan juli 2002268 inlägg

Vilket 3d program är bäst/enklast.....

Nu menar jag "riktiga", inte bryce o sånt.......

Maya, lighwave, 3dsm o cinema4d har jag hört talas om...vilket är enklast att lära sig......?.....vilken finns det mest tutorials till m.m......

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

jag har testat 3ds Max och CInema4D och av dom är 3ds max absolut bäst :D

Men jag vet inte så mycket om 3D

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Det är omöjligt att kora någon "vinnare" i bästa 3d-program. Delvis för att "smaken är som baken" och delvis för att de olika programmen är bra på olika saker.

Inlärningströskeln är rätt hög för alla de program du räknat upp. Men som alla vet så byggdes ju inte Rom på en dag? :)

Jag skulle tippa på att MAX ligger ett liiiiitet snäpp före LW i mängden tutorials. Det finns ju givetvis en bunt tutorials för 4D och Maya också men MAX och LW är i särklass störst när det gäller sånt. :)

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

ett annat suveränt program är ProEngineer. Liter mer åt CAD-hållet men det är väldigt kompetent program i sin nisch..

för övrigt instämmer jag med phorphers inlägg

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vad vill du göra för nåt?
(dels bör du ställa den frågan till dig själv och sen ställer jag frågan till dig för att kunna ge dig ett råd)

EDMedlem sedan maj 2001217 inlägg

Jag har använt 3D Studio Max i 3 år...kan säga av egen erfarenhet (efter att ha provat Lightwave och Maya) att det är mycket lättare att lära sig! Kör på med 3DS

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

ED skrev:

Jag har använt 3D Studio Max i 3 år...kan säga av egen erfarenhet (efter att ha provat Lightwave och Maya) att det är mycket lättare att lära sig! Kör på med 3DS

Och det där hävdar jag att det inte alls stämmer.

Det beror helt enkelt på vad du började med för program. Jag började med MAX för fem år sedan. Jag har försökt mig på LW men jag har inte direkt blivit "fast" (just för att jag snabbt har tröttnat eftersom jag är van med MAX gränssnitt). Jag har kompisar som började med t.ex. LW. När de sen skulle lära sig MAX så satt de som frågetecken.

...

Jymdis frågade något väldigt bra. Vad vill du göra? :)

jaja..tack tack ....

DEt jag tänkte göra är inga advancerade saker.......Abstrakta objekt - till wallpapers m.m.... och små detaljer........fast sen kan man ju ta o lära sig lite mer......=)

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

sånt gör jag i 3ds max.. men sen är det ju också det enda programmet jag använder..

men man kan väl dela in det lite.. 3ds max används ganska mycket för karaktärsmodellering osv medans exempelvis Lightwave är bättre på att verklighetstrogna renderingar a la Final Fantasy filmen.. dock klarar ju maxen av bra renderingar själv, det har ju blizzard visat..

Mitt råd är 3ds Max.

EDMedlem sedan maj 2001217 inlägg

Phorpher skrev:

Och det där hävdar jag att det inte alls stämmer.

Det beror helt enkelt på vad du började med för program. Jag började med MAX för fem år sedan. Jag har försökt mig på LW men jag har inte direkt blivit "fast" (just för att jag snabbt har tröttnat eftersom jag är van med MAX gränssnitt). Jag har kompisar som började med t.ex. LW. När de sen skulle lära sig MAX så satt de som frågetecken.

3ds har mycket lättare gränssnitt än LW, därför är det lättare att lära sig, självklart så är det jobbigt att sätta in sig i ett annat program när man har använt ett annat, det säger ju sig självt...

Men just 3ds är bra om man vill lära sig lite termer och så...
Finns ju alla de små söta ikonerna som man kan gissa sig till vad de gör...

:r

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)