Hur gör ni när ni kommit på en idé om hur den nya webbsidan ska se ut? Börjar ni med att tillverka grafiken eller börjar med att koda för att sedan fylla på med grafiken?
Jag har gått på en rejäl mina just nu och har lösningen i huvudet och grafiken halvklar men kan inte få ihop den på något snyggt sätt.
Jag brukar först sätta mig och fundera på hur stort utrymme på skärmen jag ska uttnyttja i bredd och ibland även höjdmässigt (jag ritar även en liten skiss på papper), sen sätter jag mig och tillverkar grafiken som navigering och annan utfyllnad. För att slutligen försöka få det att sitta ihop som en sida/-or.
1. Är det en sidan där tekniknördar ska ladda ner cylinderritningar så bygger vi funktionaliteten först.
2. Är det en reklamplats för ett företag görs designen först.
Jobbar man med företag/myndigheter så har man ju en kravspec att utgå ifrån och då vet man oftast vad som ska göras och i vilken ordning.
Att gå från Alfa till Betastadie är ingen lätt uppgift. Jag brukar ofta göra en bild, för att se om den får godkänt, sedan arbetar jag efter det. Att rita upp hela bilden och använda skärmdumpar för att placera texter som skall vara i html är smidigt. Att ha ritat hela sidan i ett program som tillåter lager är underbart då man bara kan klippa ut varje lager för sig och sedan lägga till i htmlkoden.
Texterna som jag har haft som bilder via skärmdumpar ersätts sedan med vanliga texter.
Tycker detta är mycket smidigt sätt att jobba på då kunden kan få ett exakt förslag och man har sparat timmar i htmlkod.
eftersom jag är perfektionist tycker jag att bästa sättet är att först skapa en tillfällig design som man egentligen inte är allt för nojd med medan man gör innehållet och sen börjar man på den "riktiga" designen. Där sitter jag fast just nu.. Nån som har lust att hjälpa?
Jag gör designen i Photoshop först...sen görs den om till kod..
Är väl lättast så om man är grafiker till största delen och vill kunna pilla fram och tillbaka med ideér utan att behöva koda..!
eftersom jag är perfektionist tycker jag att bästa sättet är att först skapa en tillfällig design som man egentligen inte är allt för nojd med medan man gör innehållet och sen börjar man på den "riktiga" designen.
Blir man någonsin nöjd med designen? Jag brukar vara nöjd i ca 2 dagar, sen hittar jag alltid saker som jag kunde ha gjort bättre.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849