webForumDet fria alternativet

Ju fler gåner man öppnar en JPEG...

Design & grafik

5 svar · 325 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Stämmer detta: ju fler gånger man öppnar en JPEG-fil desto sämre bli kvaliteten med tiden eftersom bilden komprimeras ytterligare för varje gång man öppnar den?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

inte öppnar, men sparar om.

Om jag öppnar den och sparar den via "Spara" (inte "Spara som..."), försämras den då?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Du kan öppna den miljoner gånger och den försämras inte. Men sparar du om bilden med jpeg-komprimering så kommer den att bli sämre. Den kan också bli sämre om du använder "spara" beroende på vad du gjort med bilden, har du gjort en övergripande förändring så lär den omkomprimeras och därför bli försämrad.

Men alltså, inte bara för att man öppnar den. Dåså, det var väl det jag misstänkte. Är ju insatt i det och hade aldrig hört något liknande förrän idag då en kollega påstod det. Var tvungen att kolla bland medmänniskorna på wF även om jag var tämligen säker.

Förresten CyberPet, fick några fina bilder idag med min nya kamera. Jag postar dem i ett separat inlägg senare ikväll. Höst, det är allt jag säger... ;)

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Lite kuriosa:

JPEG2000 (nu var det länge sedan jag läste detta) har möjligheten att spara bilden (eller delar av den) med icke förstörande packning, vilket var ett av kraven för att formatet skulle få användas i "medicinskt syfte".

Detta har ju inget att göra med det gamla JPEG-formatet som ex. Photoshop använder. Bara lite skoj att veta. :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)