11-12
Vilken storlek ska det vara på texten på internet egentligen. Om vi kör med Verdana tycker jag att 10 px är snyggast.
Vad tycker ni?
11 svar · 603 visningar · startad av Ekström
Vilken storlek ska det vara på texten på internet egentligen. Om vi kör med Verdana tycker jag att 10 px är snyggast.
Vad tycker ni?
11-12
11 ser väl inget vidare ut?
10pt tycker jag e okej! eller 8pt ibland.
Flyttar till Design.
mozilla skrev:
10pt tycker jag e okej! eller 8pt ibland.
Att ange storleken i pt är ganska poänglöst, om man vill ha en fast storlek alltså.
För brödtext brukar jag köra med 12 eller 14 px, beroende på typsnitt & den övriga layouten.
12 får det nog bli. Även fast jag tycker 10 är betydligt snyggare. :)
Tahoma 10px ;)
Gör man sidan åt närsyntasriksförbund borde väl 140px vara mest lämpligt. Annars gillar jag 8-12px beroende på brödtext och rubriker
Verdana är ju tillämpat för webben, utvecklat av MS som anpassat typsnitt för nästan alla ändamål.
Verdana och 8 - 10 px skulle nog jag säga. Snyggast, och personligen tycker mindre text är "renare".
Varnar lite för stilar under 10 px på vissa skärmar ser man inte texten alls. Tycker minimigränsen är 10 px, dessutom väldigt snyggt. 12 px är också snyggt men tar ibland onödigt med plats.
Det är det stilmappar är till för.
Det är möjligtvis jobbigt för ögat att koncentrera sig på sådan liten text som 8px, men fortfarande ser jag det som bra mycket mer stilrenare än 10-12px.