webForumDet fria alternativet

Skarp kant i Photoshop!

Design & grafik

13 svar · 606 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Hej!

Sitter hemma och pular lite med Photoshop 7 och har nu en fråga. Det finns ett alternativ där man kan göra olika typer av figurer (rektanglar, avrundad rektangel osv) problemet är bara det att kanten inte blir "skarp" utan det är den jämnas ut med bakgrunden. Har inte hittat något alternativ hur man fixar till det här. Anledningen till att jag vill ha en "skarp" kant är utifall man vill ha figuren att passa in på valfri bakgrundsfärg.

Tack på förhand! :)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Lägga den i ett nytt lager ?

med genomskinnlig bakgrund under lagret då alltså ?

förstog först inte vad du menade, men jo, det fungerade. tänkte bara utifall det fanns något läge typ kantutjämning som man kunde avmarkera (precis som man gör med teckensnitten). men ok, tack :)

När jag ska markera bara själva objektet (rektangeln eller liknande) så går det inte. Det står: "Du kan inte använda trollstaven eftersom målet är ett fyllningslager", hur göra? Jag vill alltså bara ha ut själva objektet och inte överflödigt tomrum.

red:
löste sig, så glöm detta inlägg :r

hemskt vad jag ska krångla till allting :r men hursomhelst, trots ditt förslag erka så har jag fortfarande inte fått bort kantutjämningen, se själv på

http://www.eddebrant.net/test2/

hur göra?

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Hm.. jag tror att det kan bli svårt att lösa. Gif-formatet är väldigt begränsat i dess utformning . Png däremot ger en mycket större frihet. Är dock inte säker på om det är så bra för de webbsammanhangen du tänkt dig . Jag använder det när jag arbetar med flash och 3dsmax ... Ska kolla upp det, återkommer senare ..

MvH / L

tack, det vore vänligt :) i förhandsvisningen så försvann den oskarpa kanten, men när jag sen la in filen i mitt dokument så blev hela bilden bara en enda blå fyrkant. men hör av dig när du har en lösning. tycker bara det är konstigt det inte funkar, måste väl vara fler än jag som vill ha en skarp kant? :P

Har inga problem att skapa genomskinnliga gif:ar på det sättet, sparar du med transparacy?

Dock kan man inte sätta vilken färg på figuren mot vilken bakgrundsfärg eftersom kantutjämning sätts i toning mot någon färg.

jo, jag har förstått det, men kantutjämningen är ju precis den som jag vill ha bort? hela problemet är att jag vill ha en skarp kant. anledningen till detta är att jag ska kunna byta bakgrundsfärg obehindrat (alltså utan att behöva göra någon ny bild varje gång) utifall jag nu skulle vilja göra detta. det måste väl gå?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

OK, så här kan du göra om du använder Photoshop 7:

Gör din fina rektangel med runda hörn.... gå sedan till "Banor" och välj att göra en markering av banan... där kan du ställa in om du vill ha anti-alias påslagen eller inte.

Medlem sedan aug. 2000359 inlägg

Ok, två lösningar:
Low-fi-varianten som funkar i omoderna webbbrowsers:
Välj "Spara för webben" => Format: gif; genomskinlighet: på; mask: ingen.
Hi-fi-varianten som funkar i moderna webbrowsers som t ex Mozilla och Opera 6 :
I PS6 (har inte 7) så spara bilden som png så blir den automatiskt transparent om den har en transparent bakgrund.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag förstår inte problemet... Du vill ha denna http://www.eddebrant.net/test2/test.gif på en annan färg eller?

Medlem sedan juli 20021 363 inlägg

Quid:

Jag tror det ligger till så här.. Han vill kunna lägga den rutan på valfri bakgrund utan att behöva ändra nått i bakgrunden på bilden. Dvs .. områdena runt hörnena skall vara transparenta. Problemet med detta är att då man använder sig av gif blir det en liten kant där pixlarna ej är fullt målade.. alltså hörnområderna där kanterna mjukas av iom sin böjning ..

Eller har jag fått det helt om bakfoten ;)

MvH / L

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)