webForumDet fria alternativet

Kommun- informationsajt!

Design & grafik

2 svar · 301 visningar · startad av d@le

Medlem sedan juni 2001329 inlägg
Frågan#1

Tjena, när jag surfat runt på nätet angående den kommun som jag flyttat till, så har jag inte hittat något vidare "kul". De sidor som finns är

http://www.sjobo.se
http://www.sjobo.nu/beavis

inge vidare kul alltså, därför så har jag klurat lite på en egen sida, som man kan kombinera som turist- och kommunsajt. När "konceptet" är klart så tänkte jag också ta kontakt med kommunen och visa vad jag gjort (har gjort detta också tidigare innan jag hade någonting och då ville de dock har mer kött på benen). Det jag gjort än så länge (idag) finns att beskåda på http://www.eddebrant.net/sjobo/ min fråga är nu alltså, hur bör man bygga upp menyn på en sådan här sida? Någon som har något förslag? Har funderat på den "vanliga" menyn under loggan, men är inte den lite väl uttjatad?

Skriv en rad eller två, kanske tips på någon sajt där man kan få förslag på hur man kan göra något kul med menyn på en sådan här sajt?

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Början är bra, d.v.s. namnet "Upptäck Sjöbo". Men vill man upptäcka vad Sjöbo har att erbjuda möts man här av lokala nyheter som talar om Olaga hot, brott mot knivlagen, skottlossning mot minderåriga i centrala Sjöbo samt att en del tvingas ha vindkraftverk på tomten... :) "I dun wanna go there..." Du fattar vinken. Även om man inte direkt kan påverka vad som händer i trakten så skulle jag vilja se mer vad kommunen har att erbjuda, både för invånare och turister, som namnet på sidan antyder. De nyheter som finns skulle jag för övrigt vilja ha länkade rubriker på, den lilla triangeln räcker inte.

Bostadsmarknaden är bra att ha med, den tycker jag du ska ha kvar.

Sedan vet jag inte hur mycket som händer i sjöbo kommun, men jag skulle nog vilja byta ut "dagens evenemang" mot veckans eller månadens beroende på hur mycket som får plats. Det ger möjlighet att planera lite mer. Kalendern i sitt nuvarande utförande tycker jag inte fyller så stor funktion så du kan gärna ta plats från den.

En guide över resturanger och uteställen vore också trevligt. Gärna med lite beskrivning vad de har att erbjuda.

Dagens rätt, annonsmarknad, länkar till lokala föreningar och näringsidkare kan även locka lokala besökare och få en portalfunktion av siten.

Det är min personliga uppfattning, hoppas det gav lite idéer :).

Medlem sedan juni 2001329 inlägg

Man får lov att tacka så mycket, nyheterna som står på dagens sida är mer sådana som jag tagit ifrån den lokala tidningens sida, mest för att man ska se hur själva "uppbyggnaden" är tänkt, men det verkar du också ha förstått :)

Dina idéer gav mig en hel massa idéer, man får lov att tacka så mycket :) Ska klura lite på det där sen så får jag säga till när förändring sker och så kan du ju alltid fundera vidare på det jag kommit fram till utifrån dina saker.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)