JJetboyMedlem sedan aug. 200133 inlägg Det är ganska viktigt att begränsa webbsidans storlek, åtminstone i sidled. Låter man texten bre ut sig över hela sidans bredd blir raderna så pass långa att det är svårt för ögat att hitta början av nästa rad. Texten blir därmed väldigt krånglig att läsa. Sätt hellre en maxbredd på knappa 800, så slipper användarna sidskrolla och texten blir dessutom lätt att läsa.
När vi ändå är inne på den delen av layout kan det också nämnas att datorer är ganska snåla vad gäller radavstånd. Att texter på skärm är tunglästa beror till viss del på att det skapas stora "massor" av text i stället för rader strukturerade i stycken. Med CSS kan man sätta sina egna radavstånd, jag lägger alltid på några pixlar för att göra texten lite luftigare. Det utökade radavståndet hjälper ögat med problemet att hitta början av nästa rad.
/Anders
YyazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg bra förslag, jetboy. kanske något att tänka på hädanefter...
JJojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Jag har uppfattningen att de flesta med 1024 skärmar surfar med två eller flera fönster.
Hade jag 1024 skärmar att surfa på skulle jag nog ha minst ett par hundra fönster öppna, till och med dörren skulle nog stå på glänt ;)
SsolbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Exemplena med statistik från två källor kan nog vara en aning missvissande eftersom de har VÄLDIGT olika statistikunderlag.
Ang. upplösningen så stäämer det nog helt klart att fast många har större skärmar ska det mycket till att man använder hela skärmen till ett fönster om det inte är riktigt nödvändigt pga designen.
- I och med detta tycker jag att det kan vara lite trist med sidor där man inte kan välja vilken version man skall se utan sidan "tar för givet" att man använder fullskärm.
Sen har man även sett exempel på sidor som står o tänker en stund och sen redirectar en till en sida, beroende på upplösning som likt förbaskat bara fyller upp en "strimma" vid vänsterkanten.
Sidor för 1024 är meningslöst om inte besökaren kör helskärm. Jag vet ingen med upplösning 1024 som surfar runt i helskärm. Skulle vara intranet då.
att en sida är gjord för upplösning 1024 betyder inte att den är 1024 bred eller nästan iaf ;) jag har surfat på många sidor som varit gjorda för 1024x768 när jag hade den upplösningen. behövde inte köra fullskärm räckte gott och väl med maximerat :)
770 är det bredaste jag brukar göra sidor då finns det plats för scroller även om man kör 800x600.
mr haze: upplösningen för PAL (tv) :)
Spelar storleken (tummen") någon roll på vad man sedan änvänder för upplösning?
Fler och fler börjar ju att använda en bärbar också som komplement eller bara det.
Sen att grafiken blir bättre och bättre kan kanske göra att man kör högre upplösning.
Sen kan det spela roll vilken storlek på texten man kör med.
Fast fler och fler sidor "låser" i och för sig det.
JJojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Visst, och faktum är att det ju faktiskt kommer fler och fler hemma-produkter som går att surfa på, allt från PDA, TV-spel och mobiltelefoner (syftar ej på WAP) till kylskåp. Generellt sett är det lägre upplösning på dessa atiraljer. Dessutom ställer det högre krav på korrekt formaterat sidbeskrivningsspråk (html).
SSquidMedlem sedan aug. 200227 inlägg jag kör med 1600x1200 det ser ju skit fullt ut i 800x600 upplösningen
joserMedlem sedan mars 20021 152 inläggmr haze > Jag tror du tänker på om sidan ska kunna skrivas ut på A4. Max 720 funkar för IE med default textstorlek och sidmarginaler.
Själv använder jag 1600x1200, men surfar ALDRIG i maximerat läge. Så storleken på fönstret är typ 800x600, vilket skall duga gott och väl. Gör man större sidor får man nästan skylla sig själv, eftersom den blir jobbig att titta på för vissa vilket gör att dom försvinner från sidan.
mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg
joser skrev:
mr haze > Jag tror du tänker på om sidan ska kunna skrivas ut på A4. Max 720 funkar för IE med default textstorlek och sidmarginaler.
Max 780px är det för IE vad jag sett. Marginaler och textstorlekt är oväsentligt när vi pratar om maxbredd för själva fönstret, hur man lägger upp innehållet är en helt annan femma. ;)
PS. Vilken upplösning kör du på ditt A4? :p
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inläggJag kör 1600*1200 passar mig fin fint
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
mrhaze skrev:
720x576 brukar jag hålla mig inom. då ska 800x600 klara det, och så finns det ju en annan anledning, får se vilka som är haj på format och annat här ;)
En tråd jag missat men jag fattar det som att det är riktat till mig:
Det är ju DV PAL video!! :D
EejickMedlem sedan mars 2001895 inlägg Massor av surfdatorer har 800x600 vilket är ett utmärkt mått om man skall göra en hemsida, man slipper att bygga för stort. Så länge mer än 10% av besökarna använder 800x600 bör sidorna byggas för detta. Att förlora besökare bara för att de stör sig på scrollning i höjd och sidled är ju onödigt. Att göra en omröstning här är helt meningstlöst då de flesta är för intresserade av datorer och håller sig med ganska så bra skärmar och grafikkort. Kolla istället med besökarna på aftonbladet vad som är vanligast där.