har aldrig hört att 800*600 ska vara standard.. men visst kör på det :)
Länge har upplösningen 800 * 600 varit standard. Hur är det nuförtiden, fortfarande 800 * 600???
33 svar · 1 305 visningar · startad av xtreme
Länge har upplösningen 800 * 600 varit standard. Hur är det nuförtiden, fortfarande 800 * 600???
har aldrig hört att 800*600 ska vara standard.. men visst kör på det :)
jag tror mer på att dom flesta använder 1024*768 men jag själv använder 1152*864.
Tyvärr är det nog många som kör 800x600 fortfarade. Egentligen borde sidor hellre göras för 1024x768 då den upplösningen fungerar på den vanligaste skärmarna, 17" CRT eller 15" TFT.
Det finns statistikscript som kollar vilken upplösning besökarna anväder.
http://otterman.de/mstat/statistik.php?show=resolution&id=1&lang=swedish
/R
starta en röstning så får vi se vad som används mest.
min sida ser inte bra ut i 800*600. :(
Jämför
http://otterman.de/mstat/statistik.php?show=resolution&id=1&lang=swedish
med
På den första använder drygt 50% av besökarna upplösningen 1024x768, och på den andra använder drygt 50% 800x600! Varför blir det så olika?
olika människor med olika intressen surfar på olika sajter med olika grejer på. :)
Det värsta jag vet är att skrolla i sidled. Sidor för 1024 är meningslöst om inte besökaren kör helskärm. Jag vet ingen med upplösning 1024 som surfar runt i helskärm. Skulle vara intranet då.
Röstar för sidor som lämnar lite skärmyta över till annat än browsern för de som har mer än 800. Jag har uppfattningen att de flesta med 1024 skärmar surfar med två eller flera fönster.
Ska man undvika att irritera besökare med sidskrollande fönster behövs en metod att läsa av vilken fönsterstorlek besökaren använder.
joser skrev:
läsa av vilken fönsterstorlek besökaren använder.
Vilket inte är krånligt alls. Görs enkelt med JavaScript
720x576 brukar jag hålla mig inom. då ska 800x600 klara det, och så finns det ju en annan anledning, får se vilka som är haj på format och annat här ;)
Varför inte göra ett java skript som pekar dig vidare till den sida som bäst passar din uplösning
menar du att man ska göra olika sidor för varje upplösning? tror det är rätt orimligt om man kör en stor site.
jag ritar alltid upp sidan i 640*480 pixlar.. för annars blir det för stort med bilder anser jag :)
Säger som joser, att de flesta med stora skärmar inte alltid har sina fönster maximerade (däribland mig själv). Speciellt då de som har hållt på med internet och datorer ett litet tag. Flytande designer rockar! Älskar att själv kunna bestämma hur bred sidan ska vara.
Varför över huvudtaget göra sina sidor beroende av skärmupplösning?
Jag har varit i kontakt med flertalet webbyråer och fått till svar utav samtliga att standarden fortfarande är 800 x 600. Vilket man i och för sig kan förstå. En sida gjord för 800 x 600 kan ju ses lika bra utav en person vars skärminställning är 1024 x 768.
Röstar för sidor man inte behöver tänka så mycket på hur stort webbläsar fönstret är
Visst är det praktiskt med sidor som anpassar storleken efter webbläsarfönstret, men det begränsar designmöjligheterna avsevärt. Allt vad design heter blir åtminstone mycket mer komplicerat, varför jag oftast har 800x600 som mall.