webForumDet fria alternativet

The Truth Is Out There

Design & grafik

14 svar · 435 visningar · startad av Peeer

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg
Frågan#1

Jag har nu samlat mod till mig och tänkte göra mitt första inlägg i denna delen av wF.

Jag skulle vilja ha lite (uppriktiga) kommentarer till ett alster jag gjort.

Så vad tycks?? :q
Bilden i fråga

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Planeten närmast stjärnan lägger en skugga på planeten bakom men ändå är baksidan av den planeten väldigt ljus. Iofs. så kan det ju finnas en möjlighet till ytterligare en stjärna men det ser "onormalt" ut på något sätt. :)

Planeterna är för symmetriska. Jorden, t.ex. Är tillplattad på polerna.

Planeterna ligger för nära varandra.

Planeten med ringen ser inte ut att ha någon textur överhuvudtaget.

Har du medvetet lagt till det, som åtminstone liknar ett ansikte, i nedre delen av bilden på vänster sida?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad gör den treögda smileyn i övre högra hörnet?

Skulle ju kunna vara så att det är en demoversion av maya eller SI som lägger dit watermarks på bilden.

Phorpher---> Tack för bra kommentarer. Du har helt rätt ang. symmetrin, ljuset och texturerna.
Ansiktet har jag medvetet lagt till (kanske inte passar så bra)

Smilieyn är ett misstag. Jag skulle kolla om den passade där, men sen glömde jag ta bort den! :l

SI (was is das)??? Photoshop var det jag använde!

Nu har jag lite att ändra på ikväll.....Tackar tackar

Kvällen är här, och här har ni version 2 av bilden. Är den bättre?

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Bättre men det är nått som inte stämmer med skuggan på planeten till höger!
Sen tycker jag stjärnan borde lysa starkare,

Hmm....."nått som inte stämmer" kan du vara lite mer preciserad??

Nåja....det får bli morgondagens projekt!

Gó natt

Hmm....."nått som inte stämmer" kan du vara lite mer preciserad??

Titta på storleken på båda planeterna. De ser ut att vara lika stora och i stort sett ligga "efter" varandra på en linje från stjärnan.
Pga. det borde skuggan som fallerpå den bakre planete vara bra mycket större. Nu ser det ut som om planeten framför bara kastar en liiiten skugga.

Sen tycker jag att din lensflare är för kraftig. Det blir lite för "rörigt" på något sätt. Svårt att fokusera på något i bilden.
Ha gärna något i bilden som en punkt som är i "centrum" för bilden. Alltså inte i mitten på bilden utan den punkt som tittaren förmodligen kommer att se först. Något som gör den lite intressant.

Men version två av bilden blev överlag bättre! :)
Bra textur på den bakre planeten!

Original
Last try

Nu har jag försökt få stjärnan lysa starkare, samtidigt som lensflaren blivit mindre. Skuggan på den bakre planeten är betydligt större också.

Jämför originalet och det senaste försöket! Ganska stor skillnad. Allt tack vare wF och dess medlemmar!

Tack!!! :e

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Rätt fin bild, tittade en stund på den. :)

Jag tycker också att det är nåt som inte stämmer med skuggan på planeterna. Om det är stjärnan som syns på bilden som är ljuskällan i sista versionen blir det konstigt med det tredimensionella djupet i bilden:

Riktningen på ljuset som träffar gröna planeterna är inte möjlig efersom stjärnan verkar ligga långt bort. Ljuset skulle bilda en månskära. Den bruna planeten skulle bara he en trekant ljus på toppen. Ringen runt planeten skulle bara ha ljus längst till höger.

Om stjärnan ligger nära som planeterna skulle de vara mycket skarpt upplysta av infallande ljus..

Som jag tolkar bilden så är starkaste ljuskällan som belyser planeterna uppe till höger och långt utanför bild för att stämma med skuggan på den gröna.

Skuggan på den bruna planeten stämmer inte med nåt.

Oj, nu blev det avancerat. Vet inte riktigt hur jag ska klara av det här längre.
Hur ska jag göra för att bilden ska vara rimlig? Ska jag försöka flytta stjärnan närmare (genom att bara göra den större??), lr ska jag rätta till skuggorna på planeterna (hur??), lr fixa en stjärna till??

Gillar wF mer o mer för varje dag! :e

Redigerat---->Ett tappert försök att rätta till det

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Stjärnan ser inge vidare ut... den gör bilden jobbig att titta på...

Vet att jag sa att den skulle lysa starkare men jag tycker inte det blev så vidare snyggt nu :(

Ajdå!
Det var ju inge bra att du tycker det! Men jag orkar inte hålla på med den bilden längre. Har gått vidare i livet! :l

Men tack för alla kommentarer!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

hmm För Grov textur på den gröna planeten samt saknar atmosfär
samt ser ut som planerterna ligger i ett stort Tomrum o alla tjärnor ligger på samma avstånd

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)