pixla
Hej! Jag vill i Photoshop skapa en transparent bild (liten, typ 20*20 pixlar) med en svart rundning pa. Alltsa, den ska sammanfoga en vertikal och en horisontell linje. Hur gor jag detta?
Tack! /Erik
13 svar · 385 visningar · startad av eriks
Hej! Jag vill i Photoshop skapa en transparent bild (liten, typ 20*20 pixlar) med en svart rundning pa. Alltsa, den ska sammanfoga en vertikal och en horisontell linje. Hur gor jag detta?
Tack! /Erik
pixla
Om det svarta ska gå ända ut till kanterna:
Gör en rund markering, gå in under Selection och välj Invert Selection. Använd fyllburken ( :e ) och måla. :)
Okey... Jag hittade ingen cirkel-gorare i Photoshop (5.5) sa jag anvande mig av image ready (2.0). Grejen ar den att jag vill ha en linje, inget fyll ut. Alltsa typ som om man skulle mala en vag som svanger pa en karta. Spin, nar jag gjorde som du sa, sa kunde jag bara gora typ "fyllning" inte en vag. Jag uttryckte nog mig lite klumpigt.
hm, sitter du med 5.5 så håller jag nog med Alpha II ang förfaringssättet om du inte ska ha "ludd" (lr vad det nu heter i sv versen). Ett hett tips är att skaffa 7:an - jämfört med 5.5 kommer du inte att tro dina ögon vad gäller text- och clonefunktioner m m.
/Mange
Hur pixlar man nagonting?
skapa ett nytt dokument, välj genomskinlig bakgrund, pixla ihop den form du vill ha, ta spara för webb (visst fanns den funktionen i 5.5?), välj genomskinlig gif - there you go.. Se dock till att du får pixlarna rätt med dina andra linjer.
Klockan är ju iofs mkt så jag kanske fattade din fråga helt fel :)
/Mange
Men alltsa, vad ar pixla? Tar man "paintbrush" och bara ritar?
enkel lösning, välj pencil-tool, 1px, dutta ut dina pixlar så att dom passar in med övriga linjer. En (jobbig) variant är : nytt lager, elliptical marquee [M], välj non-aliased, skapa en cirkel som matchar dina linjer, högerklicka, välj stroke, 1px, inside, ok. Sudda bort överskjutande tjafs. [ctrl+E] (lägger samman lagren)
/Mange
Okey, tack...
Konstigt att ett stort program som photoshop inte har en sadan funktion, att runda av kanter.
God natt!
finns i vers 6.0 & uppåt :)
Uppdatera till 6.0 och du kan göra precis som du vill. Eller så använder du banverktyget och drar din linje, sen väljer du att göra en markering och fyller strecket i den tjocklek du vill ha.
Men detta går ju att göra i CSS, skriv t ex -moz-border-radius: 20px; om du vill ha runda hörn på en hel box, eller -moz-border-radius: 0px 20px 0px 0px; om du bara vill ha rundning på det övre högra hörnet.
Fast om man vill ha olika effekter på linjen som inte finns inom ramen för CSS(stilar på kantlinjer och färger) så bör man naturligtvis följa tipsen i tidigare inlägg.